torsdag 13 maj 2010

Doftminnen...

Jag hittade min mormors gamla puderdosa idag. När jag öppnade den kunde jag fortfarande känna hennes doft av Nina Ricci parfymen hon nästan alltid bar, ett av mina starkaste doftminnen från barndomen. Jag kastades tillbaka till tiden jag tillbringade hos henne och morfar. Hennes trädgård - som var hennes stolthet - med luktärter, enorma rosor, jordgubbslandet och krusbärsbuskarna. Hennes jordgubbskräm och marängsuisse. Den underbara doften av nybryggt kokkaffe på morgonen och morfar som åt gröt med grädde och en klick smör! Niveadoften och ljudet av hennes träskor mot grusgången...
Vad har du för doft- och barndomsminnen?

9 kommentarer:

Znogge sa...

Min mamma använde samma parfym så den minns jag! För övrigt minns jag också hur det luktade när vi åkte bil till landet. Mamma rökte nämligen i bilen... Tack och lov har hon slutat för länge sedan!

Kram

Linda sa...

Ha ha...ja, röklukten i bilen, blä. sen lavendel, farmors parfym, nivea...

sara - Glitterögon sa...

Har inga! Faktiskt... :( Och jag har ingen så mysig mormor som du haft :( Men jag minns att jag o min syster smög in i klädskåpet hemma hos mina morföräldrar och åt kakor... Men nu minns jag mer att de inte existerar för nån av oss :(

Sara sa...

Jag minns doften av tuggummit Riff, fanns i frukt och lakrits. Hårda fyrkantiga bitar som tappade smaken fort, men ändå var de så åtråvärda.

Librarybeth sa...

Jag tänker mer på reseminnen idag för luften har varit så där märkligt fuktig. Precis som den är när vi bilar genom Tyskland. Man stannar och sträcker på benen någonstans, kanske ett vandrarhem i en korsvirkesstad och vädret är alltid gröntfuktigtvarmt. Och vi är på väg någonstans....

Mrs J sa...

Haha, minns snarare doften i mormors gamla Amazon som gjorde mig åksjuk nästan utan att bilen startats.

IngelaMollly sa...

Znogge: Visst luktade den gott? Gjorde min mamma med ;-)

Linda: Ja, mamma rökte också i bilen, inget vidare...

Sara: Nästan som i Narnia då =)

IngelaMollly sa...

Hedgehog-Sara: Åh, det hade jag nästan glömt bort ju...

Librarybeth: Åh så bra du beskriver det, så upplever jag också alltid Tyskland.

Mrs J: Minns jag också, min morfars ;-)

Omentjej sa...

Vad härligt du skriver, jag slungas genast tillbaka till barndomen och dina minnen är ganska lika mina. :) Nivekräm, det hade alltid gammelfaster Ella... Farmors skafferi med knäckebröd och socker, mormors nybakta bröd, bullar och småkakor. Doften av mamma och pappa när de skulle på fest, fina parfymer och after shave. =) Dofter är otroliga dörröppnare till minnet. Kram.