måndag 31 januari 2011

Min mamma

har hittat intressanta likheter mellan exempelvis mig och min gammelmormor Hilma. Tillsammans med ett jättefint citat:

“Vi är alla, ingenting annat än kärl genom vilka, identiteter färdas: vi är lånade drag, gester, vanor som vi sedan lämnar vidare. Ingenting är vårt eget.

      Vi börjar i världen som anagram av våra förfäder.”


                               Ur ¨Du visste aldrig att jag fanns¨ av Maggie O'Farrell

Att se och hitta likheter från andra släktingar tycker jag är så otroligt fascinerande; det är så tydliga exempel på att vi alla bär på en historia och en gemensam uppsättning gener med våra släktingar.
Jag ska genast låna med mig den boken hem; hoppas den finns inne bara...?

5 kommentarer:

Eva Agnes sa...

Tack!

Sussi sa...

Jag har inte hittat någon än så länge i min släkt som jag är så lik som du är med din släkting på bilden.. Men jag skulle vilja släktforska lite, kanske någon "tvillingsläkting" dyker upp då!

Kramisar

ylvwes sa...

Åh, det är spännande att titta på gamla foton. Det är något speciellt med dessa svartvita bilder. Nostalgi som väcker nyfikenhet :)

Camillas dagar sa...

Jag håller verkligen med dig där. Jag tycker att det är jättekul att jag fått kontakt med mina kusiner på senare år. Vi är ganska lika varandra till utseendet (och till sättet) många av oss.
Kram!

IngelaMollly sa...

Alla: Ja det är verkligen superroligt att se likheter med andra släktingar och speciellt med dem som levde för längesedan; det vilar lite magi över det tycker jag.