måndag 3 januari 2011

Mötesplatsen nummer ett

Bild från Bokia
Gunilla Bergensten har skrivit böcker som ¨När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre)¨ och ¨Familjens projektledare säger upp sig¨.
Den första svenska romanen om Facebook handlar om Tove och hennes man Fredrik som precis har flyttat från Göteborg till Varberg när boken tar sin början. Tove är utarbetad efter sitt hårda arbete på reklambyrån och parets barnlöshet börjar sätta sina spår i relationen. Tove blir mer och mer uttråkad i den lilla västkuststaden; hon längtar tillbaka till storstaden, arbetet och alla hennes vänner, det sociala nätverket är räddningen för henne; här kan hon hålla koll på och kontakt med alla sina vänner. Innan hon vet ordet av har hon också tagit kontakt med sin gamla kärlek Christian och snart är bollen i rullning och i allt snabbare takt.
Gunilla Bergensten sätter träffsäkert fingret på fördelarna såväl som nackdelarna med Facebook på ett lättsamt sätt. När jag läser de olika vännernas status tänker jag att det blir tråkigt att läsa loggar, respons tummen upp osv. i en bok och framför allt tror jag att de som inte är ute på Facebook kanske inte roas så mycket  av handlingen. Jag har trots allt behållning av  att läsa om vår tids största sociala fenomen i en lättsam roman som denna.
Jag ger den MMM1/2/MM

9 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Det kanske vore något... Läste "Då jag fyller 40..." av henne och den var rätt rolig.
Kul med lite boktips! Me like!
Kram!

Znogge sa...

Vet inte om det är något för mig. Jag och Facebook är så sällan... Men ett tips är aldrig fel!

Kram

Librarybeth sa...

Aha, kanske nåt till sommarläsningen?! Om inte förr....

Sussi sa...

Tack för bokrensension :)
Kul att få tips på böcker man aldrig någonsin skulle hittat på annars..

Kramisar

Villa Frejas bokblogg sa...

Intressant ämne.
Kram.

Marikka sa...

Ingen bok för mig med andra ord, eftersom jag vägrar Facebook.

Fifi sa...

Men du är ju ingen tant!

Äh, jag tränar ju lite lättare nu och har gått på några basjympapass på Friskis & Svettis och de jag har varit på har varit riktigt bra. På det jag var igår var det dock bara tanter och själva passet var rätt tantigt till rörelserna och musiken.

Miss M sa...

Låter som en bok precis i min smak! Denna ska inhandlas. Tack för tipset! Och du, tack för värmande ord när jag är nere =)

KRA

Erika sa...

Den boken låter intressant, men så är man ju mycket ute på facebook själv också =)

Sv. Jag mår bra, har haft ont i huvudet sedan igår eftermiddag så jag försöker att stretcha och slappna av. Tror att värken kommer från stela muskler i rygg och axlar.