torsdag 26 augusti 2010

Förutfattade meningar

Den främsta anledningen till att jag valt att hålla min blogg hemlig - framför allt på jobbet - är att jag upplevt att det inte är accepterat att blogga om mode, jag har fått känslan att det inte är fint nog och ytligt. Kanske något som bara ligger hos mig men ändå har jag valt att hålla bloggen och mitt intresse för modebloggar hemlig. I förmiddags när jag lyssnade på föreläsningen om sociala medier fick jag denna känsla bekräftad då föreläsaren touchade ämnet modebloggar och värderingarna susade igenom salen utan att något egentligen uttalades högt. Fastän tjejen som föreläste tillade att ¨jag vill inte racka ner på modebloggar¨ så låg det ändå i luften vad många tyckte utan att egentligen kanske inte veta så mycket om dem (min tolkning).
Det här har fått mig att börja fundera igen ; varför måste det vara så här, varför är det inte accepterat med modebloggar i alla kretsar? Varför anses det inte som tillräckligt fint nog och varför säger min självbevarelsedrift att det är bäst för mig att hålla den här lilla bloggen hemlig?

13 kommentarer:

Librarybeth sa...

Mycket intressant, jag har känt på samma sätt. Vid några tillfällen har jag fått ta mitt bloggande i försvar och då har det varit just bloggandet. Min blogg är ju inte någon modeblogg men just att man roas av kläder gör att det får en dålig klang hos en del. Läser just nu boken Dagens outfit - intressant läsning beträffande det du nämner att det är något fånigt och ointressant. Besynnerligt när man betänker att mode är lukrativ bransch med många olika yrkesgrupper inblandade i. Nu bryr jag mig oftast inte, att blogga vad det nu månde vara gör mig inte till en sämre människa. Är det så att bara för att det är kvinnor i olika åldrar som gör att modebloggandet inte ses som ok och "fint"? Det är väl ingen som hört någon fnysa åt sportbloggar?

Librarybeth sa...

oj, värsta jätteinlägget, Molly! Men i got carried away - liksom!

Znogge sa...

Håller med om att det är intressant. Dock inget nytt. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas en "finkultur" och dit räknas en del bloggar. Men långt ifrån alla...

Precis som med veckotidningar. Ingen, absolut ingen läser Svensk Damtidning och ändå har den så många prenumeranter...

Jag håller också min blogg hemlig på jobbet för en del kollegor har pratat väldigt nedsättande om just bloggandet. Dessutom ger anonymiteten mig en lite större frihet!

Vad några kultursnobbar tycker om bloggande struntar jag i. Fortsätter att skriva vilket jag hoppas att du också kommer att göra!

Kram

Camilla sa...

Håll den inte hemlig, den blogg är så trevlig och mysig att läsa. Jag tror att många är avundsjuka på de stora modebloggarna som kommit dit de är fast ingen egentligen tycker att de gör något egentligen. Men dessa personer har nog helt missat att det finns en helt underbar värld av helt varnliga människor med helt vanliga jobb som också skriver om mode. Nästan alla dessa bloggar handlar inte bara om mode utan man lär också känna många roliga människor

Stå på dig :)

kram Camilla

sara - Glitterögon sa...

För det första, när ngn säger: jag vill inte racka ner på ---, är det ju precis det de gör, fast med förskönande omskrivning. Sedan tror jag tyvärr att "de" drar alla modebloggar över en kam. Det finns så många unga wannabe's som skriver dåliga modebloggar i förhoppning att bli stora och välkända. Det gäller förvisso alla ämnen, men kanske de flesta ändå är modebloggar och därav den "dåliga stämpeln". Så fel att säga eller ens anta att alla modebloggar ser likadana ut. Det beror i första hand hur välskrivna texterna är, i andra hand hur man framställer sig själv, i tredje hand vad det är för mode som visas. Du ska absolut inte hålla din blogg hemlig. Du om någon ska stå upp och visa att det finns modebloggar värda sitt namn. Som inte är crap med storhetsvansinne.
KRAM!

Omentjej sa...

Jag kommer nog aldrig förstå det där. Som sagt: sportbloggar, ölbloggar, filmbloggar, matbloggar - ingen rackar väl ner på sådana?! Och varför skulle de vara bättre än modebloggar..

En blogg som jag brukar gilla skrev ngt om att personliga bloggar är mer el. mindre värdelösa, han kunde iaf inte förstå varför de finns & själv skriver han bara när han har ngt att säga. Sånt gör mig också ledsen, inte för att jag bryr mig om vad han tycker, men pga den där snobbiga attityden.

Alla får väl skriva vad de vill!!
Gillar man det inte så läser man det inte.

Hurra för modebloggar och personliga bloggar säger jag!
Men jag vill inte heller att folk på jobbet ska veta, mest för att vi redan är så personliga och något kan man väl få behålla för sig själv tycker jag.

IngelaMollly sa...

Tjejer,s träck på nacken! Så upp för det som du självf mår bra av och tycker om. Bry ner minte m vad andra ntyker. De har inte ett dugg med er att göra. Inte förkara någonsin! varför ni bloggar mode. Det ska dessaar kultursnobbar blott
skita i. DAMNED THEM, SÄGER LITTERATUR-OCH SVENSLÄRAREN SOM OCKSÅ ÄR TÄNDPÅ MODE.
Peppning i masor från mig
Eva Agnes

Camillas dagar sa...

Det är svårt det där... På mitt jobb vet mina kollegor om att jag bloggar och de kikar in ibland, dock aldrig med några kommentarer på bloggen.
Det är precis som att det ska smygkikas...
Sedan kommer det fram i fikarummet att de sett både det ena och det andra på min blogg.
Jag har ju ingen modeblogg i och för sig, men det är ju lite samma sak. Har man en blogg kanske man uppfattas som självfixerad, jag vet inte...
Det är tur att vi här i bloggvärlden förstår varandra i alla fall och tänk vad mycket tips och idéer man fått genom åren och nya vänner också. Jag skulle inte vilja vara utan det.
Kram och trevlig helg!

IngelaMollly sa...

Eftersomdet är jag Molys mamma som har varit inne och lagten bvakgrund på Mollys blog blev jag kvar och kommenterade också. Detvå senaste inläggen är alltså integjorda av Molly utan av Eva Agnes. Väligt fekstavat ocså men jag sitter vid en laptop som jag är synnerligen ovan vid.
Eva Agnes

Fliselin sa...

Hej!
Just precis därför jag inte har någon blogg! Jag är ju oerhört intresserad av kläder, även om jag inte är trendgalen, och det är ju sååå ytligt i omgivningens ögon. Jag skulle inte orka argumentera, sedan blir jag ju inte heller så bra på bild. Jag skulle inte vilja behöva håla en blogg hemlig, i alla fall inte för mina vänner. Får dock en känsla av att jag skulle känna mig patetisk om jag la ut bilder på mig själv och vännerna kollade.

Molly, din blogg är ju så blandad med annat än bara kläder och mode. Den känns så personlig. Ibland känns det som att jag känner dig. Det är något med sin blogg som jag inte kan sätta fingret på nu, men det är min absoluta favorit-blogg!

Att ha det gott sa...

Jag känner igen det här
Hade samma funderingar nyss
Men jag håller med din kloka och fina mamma Molly
Vi struntar i snobbarna och kör på
OCH HEJA Mollys mamma Det var länge sedan du visade dig nu

Sussi sa...

Fast din blogg är så mycket mer än en vanlig modeblogg. Din är mer personlig.. Enligt mitt tycke i alla fall..! Ibland kan det vara skönt att hålla bloggen hemlig ändå. Det är bara några få av mina vänner som vet om min blogg..

Sv. Oj. Jag kommer inte ihåg vart jag laddade ner den bakgrunden ifrån. Jag googlade backgrounds och sen började jag leta igenom hemsidorna jag fick upp. Bloggplatsen laddar man upp bilder från datorn när man ska byta bakgrund

Kramisar

Erika sa...

Kanske är det för att modebloggare är främst tjejer och det tjejer sysslar med har ju förminskats genom alla tider tyvärr.