söndag 8 augusti 2010

Jumping jacks

När jag var liten satt jag mest med näsan i en bok, lekte med barbies, samlade på bokmärken och lekte med kompisar. Träning var inte en naturlig del av mitt liv.
Jag hör till dem som tyckte gymnastiken var en plåga under hela skoltiden; det absolut värsta var när de två duktigaste i klassen skulle välja ut resten av oss till sina lag, hade jag riktigt tur kom jag inte allra sist. Vem i hela friden uppfann denna grymhet!? Det näst värsta var att hoppa över den där förbenade plinten!
Under högstadietiden upptäckte jag hur roligt jag tyckte det var att dansa och höll på med jazzbalett i många år. Därefter har jag prövat på att gymma, simma och jogga men har aldrig riktigt kommit över den där euforiska gränsen som så många pratar om.
När barnen var små upptäckte jag att vanlig hederlig gammal gympa och även aerobics var min grej, eftersom jag ju tycker om att dansa matchar det mig; jag blir glad och får energi av att hoppa och skutta till bra musik. Faktiskt tyckte jag det var så roligt att jag utbildade mig till gympa/aerobicsledare. Tyvärr tappade jag det där när vi bodde utomlands.
Men jag gympar fortfarande bortsett från det långa sommaruppehållet, att träna i sådan sommarvärme som vi haft funkar inte så bra för mig vilket inte är riktigt bra eftersom jag mår bäst när jag rör på mig åtminstone en halvtimme per dag och kör 2-3 pass i veckan. Jag tror det är viktigt för alla att röra på sig för att må bra men att anpassa det till sina egna livsförutsättningar och framför allt att hitta grejen som passar just dig, vare sig det är simning,bollsport, bergsklättring, stavvandring, motionsdans ja you name it!
Idag har jag äntligen kommit igång med min träning igen, tack för att du fick igång mig Pia!

11 kommentarer:

sara - Glitterögon sa...

Oj vad jag känner igen mig i din text. Förutom det där med dansen - har noll taktkänsla och rör mig som en elefant ;)
Kramar.

Sara sa...

det där med pt:n är ju också Pias fel... ;)

Camillas dagar sa...

Jag är precis som du... Var världens lataste unge/tonåring och gympan var en plåga. Sedan vid 30-35 hände något... och nu är jag smått träningsberoende. Man får så himla mycket energi då man rör på sig. På´t bara!
Kram!

Librarybeth sa...

En till här som verkligen leeeed på skolidrotten. Vadå idrott, det avskydde jag. Ett ständigt tidtagande och lust att "sätta dit" de som inte höll måttet. Idag tar jag min egen tid, tävlar mot mig själv om jag överhuvudtaget tävlar. Jag tycker oftast att jag håller måttet, när jag inte gör det så kämpar jag på... eller lutar mig tillbaka. Äh, jag duger! Euforin som man känner när man gör det man gillar träningsmässigt, den är obetaldbar. Jag blir snudd på religiös av att få sådana där löpstunder när ALLT bara stämmer. (voj, voj, mina superlånga kommentarer blir snart rikskända, f'låt ;D)

Erika sa...

Jag har så svårt att komma igång med träning. Jag börjar med något och det håller i ett par månader sen så rinner det ut i sanden. Spelar ingen roll vad det är för slags träning.
Men promenader brukar jag få till några i veckan åtminstone =)

Nina - Glamourmamman sa...

Bortsett från att jag faktiskt gillar löpning, så är jag som du - ÄLSKAR aerobic, step och gympa! Men gympan i skolan var pissig tycker jag. Synd att dom "skadade" så många barn med enbart bollsporter eller redskapsgympa...

Kram!

Pia Wester sa...

Guuud vad glad jag blir över att läsa att du blev träningsinspirerad, jag tycker vi bildar ett "pepp-gäng" som kan heja på och tipsa varandra i höst!

Fifi sa...

Jag avskydde jympan under hela skoltiden. Jag var dålig på allt, och lärarna peppade bara de som redan var bra. Jag trodde aldrig att jag skulle gilla att träna, men nu är det något av det bästa jag vet!

Mrs J sa...

Snart drar Lindy-säsongen igång igen :-)! Bangade magdansen under vt, då terminsavgiften höjdes något alldeles fruktansvärt. Saknade trots allt magdansandet så mycket att jag är sugen på att dansa i höst igen, trots priset.

Skolgympan var pest och pina!!!

IngelaMollly sa...

Sara: Visst var det förfärligt ;/ Du vågar rida det gör inte jag...Kram!

hedgehog-Sara: skönt att vi har ngn att skylla på eller kanske tacka? =)

Camilla: Ytterligare en likhet, fast du verkar mkt duktigare än jag ;-) Kram!

Librarybeth: Den där endorfinkicken är den bästa som finns o jag älskar dina inlägg =)

Erika: Känner igen det där men man ska aldrig förringa promenader.

Nina.Glamourmamman: Ja, det är bara att hoppas att det är bättre iadg. Önskar att jag kunde gilla löpning också...

Free Fashion Pia: Ja till peppgäng! =)

Fifi: Samma här! =)

Mrs J: Jippie! Synd med magdansen, låter kul!

IngelaMollly sa...

Sara: Visst var det förfärligt ;/ Du vågar rida det gör inte jag...Kram!

hedgehog-Sara: skönt att vi har ngn att skylla på eller kanske tacka? =)

Camilla: Ytterligare en likhet, fast du verkar mkt duktigare än jag ;-) Kram!

Librarybeth: Den där endorfinkicken är den bästa som finns o jag älskar dina inlägg =)

Erika: Känner igen det där men man ska aldrig förringa promenader.

Nina.Glamourmamman: Ja, det är bara att hoppas att det är bättre iadg. Önskar att jag kunde gilla löpning också...

Free Fashion Pia: Ja till peppgäng! =)

Fifi: Samma här! =)

Mrs J: Jippie! Synd med magdansen, låter kul!