torsdag 3 mars 2011

Citrongodis

Här kommer äntligen receptet på Citronrutorna; på tal om att fika. Galet goda!

Pajdegen:
2 1/2 dl mjöl

1/2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

150 gr smör
blanda ihop och tryck ut i form
förgrädda 200 grader 12-15 min


Citronsmeten
3 ägg
2 dl socker
1/2 dl mjöl
rivet skal av 1 citron
5-6 msk citronsaft
vispa ägg och socker, tillsätt de övriga ingredienserna, häll smeten i det förgrädda pajskalet


grädda 200 grader ca 10 min


pudra florsocker över den varma kakan, skär i rutor


8 kommentarer:

Anonym sa...

å vad gott, de måste jag göra nån gång!

Camillas dagar sa...

Åh, vad gott! Kanske skall provas redan till helgen. :) Smask!
Kram!

Znogge sa...

Mums! Hur stor form använder du? Inte långpannan väl?

Kram

Mrs J sa...

Åh vad länge sedan jag bakade sådana! Znogge, jag brukar dubbla satsen för ugnsstor långpanna. Annars lagom för lite mindre än plåtstor form.

Käthe sa...

Du bakar så goda saker! :)

Miss M sa...

Tänkte baka i helgen; och denna känns som en tänkbar kandidat =)

Kramen!

Susann sa...

mums vad det ser gott ut.
Ville också tala om att jag tillfälligt flyttar från Amelia bloggen och fortsätter på blogspot ett tag, så du är välkommen dit om du vill :)

Fifi sa...

Skäms på sig, läskas så där!