måndag 28 mars 2011

Ett intressant manifest!

Bild från Bokus

Jag har under en tid känt mig kluven till mitt intresse för kläder och shopping; jag har insett att vad jag behöver är att hitta en stil och en genomgående linje i min garderob som går ut på att jag har en bas som går att kombinera och piffa till med accessoarer. Stil är ju inte samma sak som att bara falla för trender. Jag ser fram emot att läsa den här boken som ulovar tips på hur jag förnyar min garderob och stil utan att jag behöver spendera massor av pengar!
Hur ser ni på det här med shoppinghysterin?

13 kommentarer:

Mrs J sa...

Försökte boka på mitt bibliotek, men boken fanns inte än. Tycker att jag hittat en bra stil som funkar för mig. De extremaste trendkläderna försöker jag låta bli, för de blir sällan favoriter i längden.

De här stilböckerna är riktigt bra! Länkar till Amazon så får man massvis av recensioner:

http://www.amazon.com/Lucky-Guide-Mastering-Any-Style/dp/1592404022/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1301348614&sr=8-1

Har några år på nacken nu, men är fortfarande mycket användbar
http://www.amazon.com/Lucky-Shopping-Manual-Building-Improving/dp/B001RNI2M2/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1301348614&sr=8-2

Znogge sa...

En genomtänkt bas eller grund i garderoben är verkligen A och O: Då ökar kombinationsmöjligheterna rejält. Ibland kan jag bli lite plåttrig men jag försöker strama upp mig...

Kram

Fliselin sa...

Tänker nog som du. Har ju lätt att falla när jag ser något jag gillar. Hänger ju mängder i garderoben. Behöver bli bättre på att använda det jag redan har istället för att köpa nytt. Jag gillade ditt köpstopp! Saknar dina bilder som fungerade som inspiration. Ha det så bra med lilla valpen. Ska bli intressant att höra om boken, kanske ngt jag borde läsa!

Villa Frejas bokblogg sa...

Den där boken skulle jag också vilja läsa. Jag har nog ingen riktig stil egentligen utan köper och klär mig i det jag tycker är fin och bekvämt... eller bara bekvämt ;) Ska se om boken finns på mitt bibliotek... Jag kanske kan lära mig nåt. Att ha en basgarderob med bra kläder att kombinera och kunna överblicka samt piffa med accessoarer, det vore inte bara enkelt utan också billigare (fast känner jag mig rätt har jag svårt att låsa mig vid just en stil... hur gör man då?). Tack för tipset.
Kram.

Camilla sa...

Jag skulle framförallt vilja lära mig att kombinera kläder, skor och assecoarer. Igår tittade jag på Trinny & Susannah, de har många bra tips

Miss M sa...

Som Znogge säger, en bas är A och O! Sitter just nu om dagarna och obsessar över Tim Gunns stilguide på Tv och önskar att han vill slå mig en signal! Den mannen är ett geni! Och hans 10 items basgarderob ger så många fina outfits! Dessutom kan han detta med kroppar och former!

KRAM

Librarybeth sa...

En bra bok det där!! Shopping är ju kul men konsumtionshets är ju aldrig bra på något vis. Bäst är ju att bygga upp garderoben, komplettera - med åren tycker jag att jag blivit lite bättre på att välja mer rationellt, styrt av vad jag trivs i och någorlunda klär i.

Fliselin sa...

Har nu beställt boken! Så inspirerad blev jag!

Fifi sa...

Jag shoppade hur mycket som helst innan, var alltid på jakt efter nåt nytt och garderoben blev bara fullare och fullare. Sedan jag blev gravid har jag blivit mycket bättre på att använda det jag har, på att kombinera plagg på olika sätt och jag tycker inte längre att det är jobbigt att använda samma plagg om och om igen. Det känns så bra, jag gillade inte att jag shoppade så mycket innan.

Hoppas boken ger dig många handfasta tips!

Hehe, när man bara går här och väntar tycker jag att man kan få luras lite:)

kram

Erika sa...

Jag måste nu framöver (föräldrapenningen är ju inte speciellt mycket ) dra ner mycket på mitt konsumerande när det gäller kläder och skor (speciellt skor är jättesvårt ;)
Så jag tycker att det är svårt att ta mig bort från den där hysterin. För jag behöver ju inte ett par nya skor. Så det blir en utmaning.

Käthe sa...

Den är jag också intresserad av!

Marie sa...

Håller med dig, Ingela! Jag har under flera år impulsköpt sk..t om du förstår vad jag menar. Det hamnar in i garderoben och används högst en gång. Nu ska det bli ändring, utgallring och endast mycket noga genom tänkta köp. (Hoppas jag). Kram, Marie

Marikka sa...

Jag har konstant dåligt samvete öven mina klädinköp. Jag lyckas vara extremt miljövänlig när det gäller mat, men i klädfrågan faller hela min miljöprofil.