tisdag 19 oktober 2010

Som en käftsmäll!

Känns det när jag från första sidan dras in i berättelsen om Lotten som precis har fått veta att mannen - Per- i hennes liv inte älskar henne längre. Men visst kan hon bjuda till lite mer, försöka få honom att inse att han ju faktiskt älskar henne, visst? Och hon försöker för allt vad hon är värd tills hon så gott som utplånat  och förnedrat sig själv allt medan Per uppträder  mer och mer motbjudande tills han en dag deklarerar - vid en kopp kaffe och en påse köpta kakor - att han nu lämnar henne, för gott. Ensam kvar står Lotten med ett hem och två små döttrar som är precis lika förtvivlade och chockade som hon själv.
Vad som sedan följer är en långsamt utdragen och smärtsam process över det mörker och kamp som hon går igenom, de oförutsägbara och starka panikångestattackerna som oftast triggas igång av Pers närvaro, handlande eller känslokalla sms. Och jag tänker att man måste ha känt sådan här stark ångest själv för att kunna beskriva det så bra och ingående som Stielli gör det går bara inte att få det så trovärdigt annars, eller?...
En av de saker jag uppskattar  mest är att jag som läsare faktiskt känner hur  lång tid det tar och måste få ta innan Lotten börjar ta sig upp igen och komma ut ur bubblan hon under flera månaders tid befunnit sig i.  Under den tiden finns det tack och lov fina vänner och en bror med  familj som faktiskt  fångar henne när hon faller...
Jag själv går igenom hela känsloregistret under tiden; jag är förbannad, gråter, mår fysiskt illa och tro det eller ej jag skrattar också.
Det här är läsning när den är som bäst!
Jag ger den MMMMM av fem möjliga.

11 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Åh, jag läste också om den boken i senaste numret av Topphälsa tror jag. Blev nyfiken. Ska absolut försöka få tag i den, men antar att den inte finns som pocket än.
SKÖNT att Ronja piggat på sig! Underbart!
Kram kram!

Librarybeth sa...

Den ska jag försöka hinna med under hösten! Har så mycket på gång nu att jag hinner knappt med att läsa allt! Och så var det där med Mad Men som tar tid förutom köket... Mad Men är en superläcker tv-serie som jag nu tuggar i mig via en box med många avsnitt. :D

Christina sa...

TACK fina du för dina ord. Det värmer mig långt in i hjärtat <3

a-mode50plus.se sa...

Den boken låter läsvärd! Kanske nästa bok efter den jag håller på med nu, Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda

Alexandra sa...

Wow! Tack för tipset :)

fashionhaggan sa...

tack för tipset, jag är ju en stor bokslukare såna här tips blir jag så himla glad av att få!

Znogge sa...

Bra för jag tänkte beställa den om den kommit in.

Hoppas allt är fortsatt bra med Ronja.

Kram

Att ha det gott sa...

Den ska jag läsa
Tack för tips och KRAM

sara - Glitterögon sa...

Ännu ett boktips, tack :)

Hoppas Ronja fortfarande är feberfri och att du mår bra?

Kram.

Eva Agnes sa...

Tack för tipset Molly. Vilken bra recension du ger den boken. Ska skriva upp och komma ihåg.
Kramar Mammi

IngelaMollly sa...

Camilla: Nej, den kom ut i september. Läs den! Tack för omtanken och kram!

Librarybeth: Vet precis vad du menar men den här boken fick högsta prioritet! Är också sugen på att se Mad men!

Christina: <3

a-mode50plus.se: Jag rekommenderar den varmt!

Alexandra: Det bästa och intensivaste jag läst på länge!

fashionhaggan: Jag med =)

Znogge: Läs den! Tack, din omtanke värmer! =) Kram!

Att ha det gott: Tack, ja det tycker jag du ska göra =)

Sara: Tack själv =) Kram!

Eva Agnes: Det var en stark läsupplevelse! Kram!