onsdag 3 mars 2010

Vilken soppa

Bild från Käthe
Mmmmmm, jag som är sopp- och laxälskaren nummer ett måste bara testa den här fisksoppan som Käthe gjort. Receptet kommer från Linas matkasse:

Fisksoppa med lax, fänkål, småtomater och vitlöksbröd

Tärna 2 potatisar (jag tog 3-4), 250 g morötter och 1 strimlad fänkål. Fräs i olja med två vitlöksklyftor. Häll på 9 dl vatten, 3 msk hummerfond, 1 tsk finkackad röd chili, 1 krm vitpeppar, 2 tsk torkad timjan, ½ tsk salt (jag tog 1) och en färsk kvist timjan (jag tog 2). Låt koka i 15 minuter.

Ta upp kvistarna och tillsätt en halv skuren purjolök (lika mkt vitt och grönt), 250 g körsbärstomater i halvor, 550 g laxfilé i 2x2 cm stora bitar och 1 dl vispgrädde. Låt sjuda i 3-5 minuter.

Servera med gurkstavar i en skål och nybakat vitlöksbröd.


I och för sig är jag överkänslig mot både chili och lök men det går nog att få till ändå. Helt klart en stark helgkandidat.

5 kommentarer:

Znogge sa...

Det låter mycket gott! En hemlagad fisksoppa är aldrig fel. Jag noterar receptet.

Kram!

Librarybeth sa...

Detta måste jag absolut testa! Gott! Jag behöver variera mig! Vår favoritsoppa med lax är annars en variant med kokosmjölk i.

sara - Glitterögon sa...

Ser och låter riktigt gott. Hoppas du får en riktigt fin dag - kram.

Att ha det gott sa...

ser smaskens ut

IngelaMollly sa...

znogge: Jag med, det går alltid hem =) Kram!

Librarybeth: Ja, visst låter det gott? Ditt recept lät inte fel det heller, känner du för att dela med dig? ;-)

Sara: Ja, nästan som mmmmmarabou ;-)

Att ha det gott: Ja, så det vattnas i munnen ;-)