lördag 20 februari 2010

Borta bäst

Bild från Piratförlaget

Heter Sara Kadefors senaste roman i vilken läsaren får lära känna Sylvia som när boken inleds bor i sin fina bil i en skogsdunge utanför IKEA. Hon använder möbelvaruhuset som sitt hem med toalett, överblivna rester i restaurangen och med vilopauser i den ointressanta furusängen som ingen annan vill ha. Ganska snart blir jag nyfiken på vad det är som har bidragit till att Sylvia använder sin bil som sitt hem? Detta skapar ett naturligt driv i att få veta mer om henne. Det intressanta och lustiga är att hon uppför sig som vem som helst dessutom får jag känslan av att hon kommer från ganska välbärgade förhållanden samtidigt som hennes resonerande och tankar är ganska förvirrade och så att säga frånkopplade från Sylvia själv. Det intressanta som jag tycker Kadefors förmedlar är att det inte är så mycket som behövs för att passera gränsen...Förstår att jag pratar lite i gåtor men vill inte avslöja så mycket mer här.
Jag anser att recensenterna varit onödigt hårda och orättvisa i sina bedömanden. Jag tycker själv att boken är helt klart läsvärd.
Mitt betyg MMMM/M (en svag sådan)

7 kommentarer:

Znogge sa...

Visst är boken lädvärd och leder till en viss eftertanke!

Ha en fin lördag!

Miss M sa...

Var på jakt efter tips på en bra bok nu till ledigheten! Tack =) KRAM

Omentjej sa...

Låter mkt intressant! Tack för tipset. Kram!

Camillas dagar sa...

Hej Molly!
Det låter som en spännande bok. Jag gillar böcker där man blir nyfiken på handlingen redan i första kapitlet och inte vill lägga ifrån sig den. :) Har en annan bok med Sara Kadefors (Fågelbovägen någonting), som ligger i min "att läsa" hög.
Och tack snälla för awarden! Vad glad jag blir. Jag ska försöka klura ut 7 punkter här under kvällen.
Kramar!

IngelaMollly sa...

Znogge: Vad roligt att du också tycker det =) Kram!

Miss M: Hoppas du också gillar den. Kram!

Emma: Hoppas du gillar. Kram!

Camilla: Precis sådana böcker som jag också gillar och tyckte även om Fågelbovägen. Du är så värd awarden =) Kram!

Fifi sa...

Åh, den där måste jag läsa, gillar Kadefors!

IngelaMollly sa...

Fifi: Jag med =)