tisdag 23 februari 2010

Vacker kärlek


Skynda dig älskade,
Skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut.
snart är den blommande sommaren slut.

(rader från Tove Janssons ¨Höstvisa¨)

Sången som Alex Schulman valde till sin pappas begravning är en av mina absoluta favoriter och förhöjer intrycket ytterligare för mig av denna vackra och gripande bok där Schulman gör upp med sin femåriga förträngda sorg över sin pappas bortgång. Boken berättar om kärleksfulla minnen och hur det var att växa upp med en mycket äldre far som redan hade levt ett liv innan han bildade sin nya familj med fru och tre söner.
I höstas hade jag förmånen att lyssna på Alex Schulman då han berättade - så vackert och smärtsamt - om sin relation till sin pappa att tårarna rullade nerför mina kinder.
Jag tycker att han skärmar av sig lite för mycket i boken och gömmer sig bakom sin pappa istället för att utelämna sig själv men det är bara min personliga åsikt och inget som egentligen sänker boken på något sätt.

Mitt betyg: MMMM/M

6 kommentarer:

sara - Glitterögon sa...

Den vill jag också läsa. Har läst inledningen på Alex' blogg och tyckte den var riktigt bra.

Rövarmamman♥ sa...

Har inte läst boken, men de kanske blir av till sommaren.
Sötis du har ngt o hämta i min blogg;) kramar

Znogge sa...

Låter som ett bra tips! Ska nog beställa den på mitt bibliotek.

Kram

Eva Agnes sa...

Kanske skulle jag läsa den. Har precis avslutat den mest mystiska och konstoga bok jag någonsin läst.
Den heter "Tag mig, tagmig med dig och är skriven av Lauren Kelly.
Har inte hört talas om henne. Och vill nog inte läsa något mer av henne.
Kram Mammi

Eva Agnes sa...

Molly, gå till butik Östergården och titta och få inspiration.
Hon har köpt in hela Melmellis kollektion som jag också blev betagen av på Formexmässan.
Kram
butikostergarden.blogspot.com

IngelaMollly sa...

Sara: Läs den =)

Rövarmamman: Tack =) Boken är jättebra, tycker absolut du ska läsa den. Finns i pocket nu också.

Znogge: Gör det, tror inte du kommer att bli besviken =) Kram!

Eva Agnes: Gör det =)Lät knepigt, ska kolla upp på jobbet ;-) Och tack för tipset, underbart! =)Kram!