måndag 23 mars 2009

I hennes skor


Måndag och förkylt var det här! Jag tror den här våren varit lite för intensiv för sedan jag kom igång med träningen har jag klarat mig väldigt bra från förkylningar och annat jox men nu försöker nog kroppen dra i varningsklockan för att jag ska fatta ;-)

Var det någon mer än jag som såg filmen I hennes skor igår. Jag har sett den förr och måste rekommendera den. Filmen är inte så ytlig som den kan ge sken av vid första ögonkastet. Den har ett sådant vackert underliggande budskap som jag gillar så mycket. Eftersom böcker och läsning spelar en stor del i mitt liv så tilltalar mig särskilt delen där den ena systern (Cameron Diaz), som har dyslexi, blir uppmuntrad -av en sjuk och pensionerad universitetsprofessor- att börja läsa dikter och att tolka dem; bl. a. Emily Dickinson. Här är en av mina favoritdikter av Dickinson:

Angels in the Early Morning
by: Emily Dickinson (1830-1886)
Angels in the early morningMay be seen the dews among, Stooping, plucking, smiling, flying:Do the buds to them belong?
Angels when the sun is hottest May be seen the sands among, Stooping, plucking, sighing, flying; Parched the flowers they bear along.

Inga kommentarer: