söndag 22 mars 2009

Namnet Molly

Mitt namn Molly är ett släktnamn på min mammas sida; hennes mormor bar detta namn liksom min mormor som står till vänster på bilden. Även min moster M och tre av mina kusiner heter Molly. Eftersom jag var mormors äldsta barnbarn fick jag också överta den såkallade släktringen; en guldring med en vacker lila sten där namnet är ingraverat.
Min mormor och jag hade en mycket nära relation, jag bodde hos henne och morfar under den första studietiden i Göteborg. Hon berättade för mig att hon ofta blev retad för sitt namn när hon var ung. Det fanns en tid då jag skämdes över namnet men inte idag då jag är väldigt stolt över att föra namnet vidare och det påminner mig om min älskade mormor som jag saknar så mycket!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Molly är ett jättefint namn! Bra också att man lägger märke till det och kommer ihåg. Särskilt för mig som har svårt för namn. :)

IngelaMollly sa...

Käthe: Tack! =)Och vilken tur jag har som gärna vill att du kommer ihåg mig;-)

Omentjej sa...

Vad härligt att bära en sådan tradition vidare. På min mammas sida finns en lång rad döttrar som är sin mors förstfödda (båda min mamma och äldsta syrra, liksom min mormor är det) och de heter alla Margareta. Extra kul med din Mollyring!

IngelaMollly sa...

Emma: Javisst är det roligt, känns också som det blir viktigare och man får större förstålse för det ju äldre man blir...om du förstår hur jag menar....Tyvärr hittar jag inte ringen efter alla flyttar men hoppas den kommer fram.