måndag 23 november 2009

Frukostvanor


God morgon! Att frukost är dagens viktigaste måltid känner vi väl alla till vid det här laget? En person som har frukost i magen orkar prestera mycket mer än en person på tom mage. Något jag tjatar om nästan dagligen till min yngste son som hävdar att han inte kan få något i sig så tidigt på morgonen; innan skolan.
Men hur många av oss äter en varierad frukost från dag till dag? Jag är en vanemänniska och min frukost har sett likadan ut länge länge; vaniljyoghurt m hallon och flingor, grov smörgås med alternativa pålägg, juice och kaffe. Även om jag gillar ceasarsallad med kyckling, hur kul skulle det vara att äta det till lunch varje dag?
Hur ser er frukost ut och äter ni olika ofta?

12 kommentarer:

Miss M sa...

Min frukost ser ofta likadan ut, åtminstone på vardagar! 2 mackor och kaffe *standard*
men på helger plockar jag gärna bland en mass pålägg, gurka, tomat och äter gärna ett kokt ägg!

Ha en skön dag Molls! KRAM

Znogge sa...

Jag äter alltid en tallrik fil med skivad banan. Kanel på och det får räcka!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer sa...

jag varierar en del mellan
yoghurt+mackor
bara macka
ägg
ost+skinkrullar
fruktsallad
smoothie.
men visst är frukost mycket mer vanemönster än lunch och middag även om vi ju i och för sig ofta håller oss till en viss typ av rätter vad gäller det med.

sara - Glitterögon sa...

Sv: Då är nog klänningen för stor tyvärr :(

Min frukost ser oftast lika dan ut dag för dag. Macka, kokt ägg oftast, ett glas vatten och rött eller grönt te de dagar jag är hemma eller börjar sent.
Ska jag iväg blir det en tallrik fil/yoghurt med müsli.

Lisa sa...

Min frukost varierar över årstider, men är annars ganska mycket samma. Nu på vintern blir det havregrynsgröt, ett ägg och grönt te. På sommaren fil och müsli, ett ägg och grönt te. Just ägg tycker jag man står sig riktigt bra på! På helgerna när jag har gott om tid plussar jag gärna på med någon macka.

Camillas dagar sa...

Jag håller med miss M. På vardagarna lite "enklare" och på helgerna äter vi lite mer grejor.
Vaniljyoghurt är en favorit även här. Fick smaka krusbärsyoghurt hos mamma förra veckan (Valio tror jag) och jösses vad den var god!
Riktigt somrig.
Kram!

Fliselin sa...

Hej Molly, här blir det ofta samma frukost. Fastnar jag för något så kör jag det tills något nytt faller i smaken. Sedan länge... Blåbär från frysen, lite musli, RågFras och mjölk, grönt te samt en hård smörgås. På helgerna lite annat gott. Ibland skärper jag till mig och gör härliga helgfrukostar med nybakat bröd, som jäst i kylen över natten, bara att grädda på mogonen. Det är otroligt lyxigt!
Snart är min kurs som gått på halvfart klar! Kommer då vara mer aktiv här!
Ha det bra!

Marikka sa...

Jag tar med mig en finsk rågmacka med humus och avokado när jag börjar klockan åtta, hinner inte äta hemma då, så det blir att äta i tunnelbanan. Annars äter jag gärna gröt med pumpafrön och kokt ägg, men med det hinner jag med endast på helgerna. Ibland gör jag en smoothie på hallon/banan, sojamjölk och juice/yoghurt.

Mrs J sa...

Frukost är astråkigt! Håller med din son jag, orka äta när man nyss vaknat. Min familj kan klämma i sig stekt ägg och bacon till frukost. Uäck! Havregrynsgröt har jag inte ätit sedan sportlovet -08 (magsjukesportlovet -08, nog med detaljer).

IngelaMollly sa...

Miss M: Skönt att höra att man inte är ensam och visst ¨brer¨ jag också på lite extra på helgen ;-) Kram!

Znogge: Låter gott och vad skönt att du står dig på det =)

Garederobsgrubbel & Byråbekymmer: Önskar att jag var bättre på att variera som dig, låter gott =)

Sara: Ja jag misstänkte det, synd. Lät riktigt gott =)

Lisa: Önskar jag var bättre på att variera efter årstiderna åtminstone och att jag åt havregrynsgröt som dig som är så gott och mättande =)

Camilla: ja lite över det vanliga brukar det bli även för mig på helgerna fast ibland blir det mer åt brunchhållet =) Den måste jag testa. Kram!

Fliselin: Blir så glad när du är här och förstår att du har jättemycket, vad är det nu för kurs du läser? Finns inget godare än nybakt bröd till frukost. Hang in there och kram!

Marikka: Det lät nyttigt och gott, jag tycker det är läskigt att åka tunnelbana så gammal jag är...

Mrs J: Lika rapp och rolig som alltid ;-) Törs man fråga om familjen möjligtvis är engelsk? ;-)

Mrs J sa...

Hmm, familjen känns rätt engelsk, men jag själv är mer fransyska ;-) Ge mig café au lait och croissants så äter även jag frukost!

IngelaMollly sa...

Det tackar inte jag heller nej till? =)