onsdag 4 november 2009

Systerskap


Bild från Piratförlaget


Fortsättningen på Bedragen av Katerina Janouch. Den handlar om barnmorskan Cecilia Lund och hennes stora familj. Vi får följa hennes arbete på förlossningskliniken på nätterna.
Cecilia försöker i den här boken gå vidare efter maken Johns svek och att vänja sig vid varannan vecka-livet med barnen.
Parallellt med detta sker en rad brutala övergrepp i staden samtidigt som en våldsman sätter skräck i alla kvinnor. Cecilias systerdotter Alexandra - som är framgångsrik modebloggare - och hennes kollegas dotter Vendela framställs som unga kvinnor som har fått nog och väljer att göra något åt saken.
Boken bjuder på läsunderhållning för stunden men den här gången blir jag en smula besviken; jag får känslan av allt för många förhastade beskrivningar och lösa trådar utan riktiga avslut vilket ger ett förvirrat intryck för mig som läsare. Beskrivningen av modebloggandet är en smula nedlåtande; jag tycker att det är en schablonartad beskrivning och att Janouch inte har granskat och satt sig in något vidare i den världen. Tyvärr är det nog en ganska vedertagen uppfattning...?
Jag ger den MMM/MM

5 kommentarer:

Fliselin sa...

Molly! Trevligt med en recension. Jag kommer nog inte att läsa den boken. Ser fram emot fler recensioner! Hoppas att du snart är frisk.

Käthe sa...

Tack för recensionen! Överlag är många som inte är insatta i modebloggandet nedlåtande. Jag blev nyfiken på att läsa den bara därför.

IngelaMollly sa...

Fliselin: Vad kul att du uppskattar =)Det är ju det som är så bra med att läsa andras bedömningar, fast å andra sidan är ju smaken så olika... Tack, jobb i morgon igen.

Käthe: Kul att du uppskattar =) Du har så rätt i det, tyvärr skrivs det inte så mycket om den biten i boken.

fashionhaggan sa...

bra att du rescenserade den, då behöver jag inte köpa boken, det räcker med att låna den.

IngelaMollly sa...

Fashionhaggan: Låter som en alldeles ypperlig idé och så bidrar du till att höja lånestatistiken ;-)