tisdag 24 november 2009

Godaste kladdkakan

Jag blir stressad och lite orolig när allt är upp och nedvänt som nu då vill jag gärna ställa mig och baka, ja ni läste rätt. För mig är bakning en av de mest lugnande sysslorna och att träna också fast det kan ha motsatt effekt om det är för mycket i görningen. En av mina absoluta favorit kladdkakor är den här:

150 gr smör smältes i 2-liters kastrull ta bort från plattan och rör ned
3 dl socker (jag brukar ta lite mindre)
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg som rörs ned ett i taget
2 dl vetemjöl

hälles i en smörad och bröad form med löstagbar botten
grädda på lägre falsen 175 gr absolut inte mer än 20 min. Jag vill ha min ganska kladdig inuti så jag brukar köra ca 17min o 40 sek men detta varierar mycket från ugn till ugn vilket jag har lärt mig den hårda vägen ;-) Förvara minst en timme i kylskåp innan servering
Den är underbart god med en klick vispad grädde.

8 kommentarer:

Att ha det gott sa...

Mums Det här ska vi ta och testa

Annica sa...

smarrigt! Kladdkaka är en klar favorit hos mig. Jag spar receptet:)

sara - Glitterögon sa...

Jag blundar mig igenom receptet :) för jag vill absolut inte bli läskad just nu. Återkommer till det vid senare tillfälle.

Hoppas så att ni får ordning snart o att Ronja kan lära dig lite att stressa av ;)

Rövarmamman♥ sa...

o ska göra den någon dag när jag har tid:)MUMS!

Käthe sa...

Bakning är kanon då. Tack fr receptet! :)
P.S. Kan inte sluta tänka på det du skrev under mitt inlägg om "Härmapor". Jag hoppas av hela mitt hjärta att du inte tog illa upp på något sätt, det var inte alls min mening.

Znogge sa...

Baka är en fantastisk terapi! Min står bara 15 minuter :-)

Kram!

Camillas dagar sa...

Mmm, kladdkaka är gott! Håller med dig om att bakning kan vara riktigt avstressande, om man är på rätt humör och inte "måste" baka inför kalas och sånt.
Armbandet med camédamen var superfint! Den får mig att tänka på då man var i övre tonåren och alla hade caméringar och caméhängen i guld. :) (Undrar just om de heter camé... det kommer väl från Cameliadamen kanske?)
Kram kram!

IngelaMollly sa...

Att ha det gott: Hoppas ni gillar lika mycket som jag =)

Annica: Här med, hoppas du gillar den =)

Sara: Tack =) Inte behöver du väl blunda dig igenom receptet? ;-)

Rövarmamman: Hoppas du gillar den =)

Käthe: Visst är det? =) Tack för att du är så rar och omtänksam, kollad igenom vad jag skrivit hos dig och såg att jag hade missat mina smileys, förlåt om det lät hårt =)

Znogge: Ja den bästa och då är din härligt kladdig och god =)

Camilla: Ja, håller så med dig om det; när man ska baka och stressa till bjudningar har det enbart motsatt effekt, tyvärr. Kram!