torsdag 19 november 2009

Shoppinghysteri

Igår kväll när jag egentligen skulle packa fastnade jag vid tv:n och programmet Kvällsöppet med Ekdahl där de med anledningen av den stundande julhandeln och programmet Ullared diskuterade att vi svenskar shoppar som aldrig förr. Chic Charlotta och Ullareds vd var några som deltog i programmet och de hade många intressanta saker att komma med tycker jag. Fler kvinnor (från riktigt ung ålder) hamnar i shoppingberoende, de lånar på kredit för att kunna shoppa osv. Detta beroende går faktiskt att likställa med alkoholism men en oförstående omgivning har svårt att acceptera detta. En man i publiken tyckte att det var ju bara att stanna hemma och sluta att shoppa! Jag tycker det vore jätteintressant om veckotidningarna belyste detta problem och gärna med förslag och råd på hur man kan tar sig ur beroendet och kreditkortsfällan.

6 kommentarer:

Miss M sa...

Såg också det programmet och det var riktigt bra! tänkvärt dessutom, och definitivt ett "sjukdomsrelaterat" problem! Man kan liksom inte bara sluta om man verkligen är en shipoholic! Och tragiskt att veta att det finns unga tjejer som tar sms-lån för att köpa den senaste IT-väskan för att duga =/

Tur att man inte är så långt ner i träsket...

Nina - Glamourmamman sa...

Jag måste nog kika på programmet ikväll på nätet. Gillar verkligen vår VD, han är en av mina förebilder!

Nu är utmaningen klar :-) ha en fin dag!
Kram Nina

Camillas dagar sa...

Det programmet missade jag, jag kollade på Bonde söker fru och Greys i går. Jag tror att det är lätt att haka på det faktiskt, att man lånar för konsumtion. Hela bloggvärlden är ju också ganska "farlig" om man inte har kontroll.
Jag skulle aldrig låna för att köpa, måste ha en rejäl buffert på banken och shoppar "lagom" (i alla fall enligt mig själv). En topp i veckan kanske och det är nog rätt lugnt. ;)
Kram på dig! Har ni börjat flytta in i nya lägenheten än?

sara - Glitterögon sa...

Ja absolut. Det där visste jag faktiskt inte även om man kan tänka sig att det är så.

Och på tal om shopping så har jag äntligen antagit din utmaning gilla/ogilla vad gäller mode :)

Mrs J sa...

Hoppas att man kan se avsnittet i efterhand på nätet! Blogghetsen tror jag bidrar starkt till shoppinghysterin.

IngelaMollly sa...

Miss M: Ja, visst är det en sjukdom och grymt upprörande att det finns sådana som är så fördomsfulla och inte tar det på allvar.

Nina-Glamourmamman_ Vad kul! =) Då tycker jag absolut du ska titta på det.

Camilla: Går säkert att titta på i efterhand och du är ju verkligen enormt ekonomiskt sinnad. Håller med om att bloggvärlden hetsar.Vi har börjat så smått men ligger väldigt efter.

Sara: Jo det kan gå riktigt åt skogen för många och det tas inte riktigt på allvar tyvärr.

Mrs J: Kan du säkert och du har helt klart rätt där.