torsdag 7 januari 2010

Back to basics?

Grrr, jag är så arg så jag kokar! Fick nyss en påhälsning av en äldre dam i vår trappuppgång som ¨välvilligt¨ ville delge mig hur man bokar tvättstugetid. Hon tog för givet att i vår familj är det jag som står för tvättningen och därför fick ta emot högljudda anvisningar i trappuppgången om att hon gärna kunde förklara hur jag går tillväga. När jag så vänligt som möjligt försökte påpeka att det är min man som mestadels sköter tvättstugan skrattade hon som om jag försökte skämta. Allvarligt, är vi tillbaka på 50-talet eller? Ska jag säga upp mig och ställa mig vid spisen och föda barn nu också? Obs! Jag hoppas ni förstår ironin bakom mina ord - det där med jämlikhet...

11 kommentarer:

Erika sa...

Så tokigt.
Hos oss är det jag som tvättar (sambon hjälper till att bara ner och upp tvätten ur tvättstugan)men det är mest för att jag är rädd om mina kläder ;)
Min sambo är däremot den som för det mesta står vid spisen, vilket många tycker är lustigt (oftast de mellan 55-65 år. Men de tillhör ju den generationen som utförde alla "hemmafrusysslor")

Fifi sa...

Blä. Reaktionära grannar undanbedes.

Fliselin sa...

Det är ju fantastiskt att tvättstugan är ett så hett ämne för många grannar. jag har också bott i hus med grannar som ska uppfostra andra lägenhetsinnehavare. detta trots att jag betraktar mig spm ytterst skötsam i dessa lägen råkade jag ut för sådana incidenter. David Batra har samlat lappar och sammanställt i en bok, rolig är den i alla fall. En av lapparna, som jag tror pryder omslaget lyder : Den som inte tar bort luddet skall dö. Det fanns många andra lappar som också hade med grannar att göra. Läs och skratta åt eländet!

Linda sa...

Hmm, jobbig.. Att tvättstugan ska väcka så mycket känslor :)
Är så glad över att jag kan tvätta i lägenheten där vi bor nu!

Alexandra sa...

Ha ha... så sjukt... Men ganska typiskt...

Znogge sa...

Kärringar i tvättstugor är bara att strunta i men visst blir man tokarg!

Kram och fin fredag!

Pia Wester sa...

Visst blir man lite trött ibland.....

Miss M sa...

VI hade en sån "gubbe" i min förra lägenhet! Lika inskränkt som käringen i din trapp kan jag tro! Bortsa det av dig Molls! eller säg upp dig, avla barn och laga mat ;)

Ha en bra dag trots allt =) KRAM

Maries dagsedlar sa...

Hos oss är det Örjan som tvättar. Men, tyvärr, har han blivit något av tvättmarodör för våra kära grannar under oss, en jättegullig barnfamild. Vi går gärna upp kl 0700 (panschisar som vi är)och börjar tvätta. Stackars A. får då rusa ner och hämta upp sina barnkläder som hängt över natten. (Hon tvättar gärna sista tiden på kvällen). Jonas Gardell har också skrivit i en bok om tvättstugeproblem....Det här blev långt...men intressant!

Camilla sa...

Nämen då vilken dam!

Där jag bodde innan renoverade de tvättstugan i slutet av 90-talet, allt tiptop och modernt. Men vid den där saken på väggen som man sätter fast lakan i för att vika dem själv lämnade de den lilla instruktionen om hur den används, från mitten av 50 talet. Det stod något i stil med att det var en bra sak så man slapp sätta fast lakanen i byrån för att sträcka och vika dem. Sen var det en bild på en man som läste tidningen i en fotölj och det stod att mannen efter en lång dags arbete inte skulle behöva hjälpa till att vika lakan!! Haha, jag bodde själv så jag använde den där saken och skrattade varje gång
Kram

IngelaMollly sa...

Erika: Ja, inte sant? Tror precis som du att det är de i den generationen som inte riktigt har hängt med ;-)

Fifi: Precis! ;-)

Fliselin: Ja, visst är det märkligt? Den boken ska jag helt klart läsa. Nationalmuseumet hade också en intressant utställning om tvättstugeeländet ;-)

Linda: Ja, visst är det märkligt? ;-) Tack och lov har vi tvättmaskin i lägenheten också, det är den jag använder ;-)

Alexandra: Ja, precis; så typiskt ;-)

Znogge: Precis, de ska ignoreras men arg blir man, vill ju ha en god stämning där man bor...;-)

Free Fashion Pia: Mmm, trött blir man...;-)

Miss M: Ja, det får bli min nya karriär ;-) Kram!

Marie: Precis som A här ;-) Det var en mycket intressant tvättstugesyndromutställning på Nationalmuseum när vi var där så det verkar vara ett ställe som skapar mycket frustration ;-)...

Camilla: Ja, det är så med en del pensionärer, de har för mycket tid att störa sig helt enkelt ;-) Det enda man kan göra är som du att skratta åt det =)