torsdag 7 januari 2010

Nu ska jag bli klädsmart!

Vilken timing! Satt igår kväll och bläddrade i senaste Amelia som har flera sidor med tips om hur jag kan bli klädsmart. Kunde ju inte komma lägligare vid mitt köpstopp. Dessa punkter ska jag försöka ta efter:

Börja med att rensa!
Något jag verkligen behöver ta tag i och på så sätt kommer jag att få mycket bättre koll på min garderob

Swappa
Något svårare för mig. Kräver mycket förarbete och planering men kan nog bli vansinnigt kul och lyckat om man får till det

Lär av mina modemissar
Här har jag gjort många tabbar som att köpa en massa onödigt på rea bara för att det var billigt och oövertänkta spontanköp

Investera rätt
I framtiden ska jag försöka satsa mer på nyckelplaggen och att hellre köpa en dyrare tshirt på ett par månader istället för 6 billigare som håller i ett par tvättar

Felköp
Jag ska göra en checklista och en inventering av garderoben så att jag vet vad jag behöver innan jag ger mig ut i affärerna. Ska försöka träna mitt öga på vilka plagg som är reatoppar respektive reafloppar

Trendplagg
Om jag vill satsa på något trendigt så behöver det inte kosta skjortan och jag ska kunna kombinera det mycket

Kombinera mera
Det här ska jag lägga mycket krut på; att satsa på nyckelplaggen i rätt färger som går att kombinera i oändlighet

12 kommentarer:

Sunflower sa...

Jag har också köpte det numret av Amelia, brukar annars läsa tidningen på jobbet, men just det här numret ville jag ha hemma. Just för att jag själv kommit till den punkten där jag behöver förändring. Känns som att det är precis där framför näsan men inte riktigt riktigt så nära att man kan ta på. Men klart, även det här är en process, som behöver ha sin gång och inte bara skynda fram. I höstas gjorde jag mig av med allt obärbart/felköp/ångestladdade köp/gammalt-kanske-en-dag osv. Det var befriande! Jag orkade inte hålla på med tradera och blocket, jag ville bara bli av med allt. Borta. Skönt! Så allt jag har nu i garderoben är sådant som jag älskar att ha! Men mycket svart och grått. Jag behöver mera mönster, eller mer färg. Där tycker jag att det är OK att satsa på billigare varianter för färg och mönster är för mig föränderliga och det finns risk att tröttna på. Oh, ska bli spännande att se din process! Kram

Miss M sa...

*spännande*
Låter som en riktigs mart idé & dessutom helt klat genomförbar =)

Ser med spänning fram emot eventuella swappingfynd, vintagefynd och kombinateioner av det du redan har! =)

You go girl...

KRAM

Mrs J sa...

Vilket bra lästips! Tänk om man skulle springa en liten sväng till lilla kiosken? Eller ännu bättre, muta någon att springa åt en ;-)

Swappa låter som en jäkligt bra idé!

Camilla sa...

Massa smarta tips! Framförallt det där med rea tips. den här gången jag rensade gardroben så hittade jag en hel del som är köpt på rea men aldrig använt "smarta köp", inga mer "billiga" rea köp för mig. Den här mellandagsrean hittade jag 3 st plagg, de två tröjorna kommer jag använda massor så då tycker jag att pengarna är väl investerade. Men inte bomullstoppar på Gina för 99 kr som blir sneda efter en tvätt . Billiga just för att ingen köpte dem från början...
Kramar

Att ha det gott sa...

Åhh Det låter ju toppen
Jag lånade Martina Bonniers Fashionista idag på bibblan Där finns
ungefär samma tips om hur man ska bygga upp sin garderob

fashionhaggan sa...

du har ju så otroligt mycket fina kläder så du kommer att klara köpstoppet bra, men gälelr köpstoppet även second hand? för annars kan du ju komplettera med roliga grejor därifrån.

IngelaMollly sa...

Sunflower: Ja, är det ngt av det numret man ska äga själv så är det detta, blev så inspirerad av den artikeln. Vad härligt att kunna läsa Amelia på jobbet, ytterligar ett sätt att spara på =) Jag orkar inte heller hålla på med Tradera men har redan startat en process och bara det känns ju befriande. Tack för dina fina och peppande kommentarer.Kram!

Miss M: Tack för att du finns här och tror på mig vännen =) Kram!

Mrs J: Ja, det här numret rekommenderar jag dig att köpa.Visst låter det roligt med swapping? =)

Camilla: Ja, visst är det bra tips? Jag tycker du verkar ha riktig koll på dem redan det är därför jag gillar din blogg så mycket =)

Att ha det gott: Ja, riktigt bra tips. Den boken vill jag också läsa =)

Fashionhaggan: Tack, vad snäll du är =) Nu får jag inte köpa något men sedan när jag får igen kommer jag att satsa mer på secondhand än vad jag gjort innan.

Pia Wester sa...

Bra lista!

mariavivianne sa...

Tack för att du delar med dig! Vilka bra tips!

Camillas dagar sa...

Jag läste också det i Amelia. De kan ha lite bra tips där ibland. :)
Går det bra med köpstoppet alltså? Härligt att höra! :) Du har ju en gigantisk garderob redan att använda, så det går nog bra.
Kramar!

Marikka sa...

Bra tips, jag ska verkligen försöka följa de. Har redan påbörjat garderobsrensningen, vilker jag i för sig gör ganska ofta.Det där med reafloppar är svårare att undvika, tror jag.

IngelaMollly sa...

Free Fashion Pia: Inte så dålig va? ;-)

Vivianne: Tack, vad roligt att du uppskattar den =)

Camilla: Tack =) Ja, det här numret rekommenderar jag just för den artikeln som man kan ha stor glädje av. Angående köpstoppet måste det gå, jag har inget val ;-)

Marikka: Ja, jag håller med dig, lättare att rensa garderoben än att undvika reamissarna ;-)