tisdag 5 januari 2010

Trettondagsafton

Sol idag vilket jag bara måste ut och njuta av. Undrar om det är ett typiskt ålderstecken det där att vilja ut och ta vara på ljuset innan det blir mörkt? Jag vill ut till Björnön vilket är ett underbart naturområde precis nere vid vattnet. Fast det verkar väldigt kallt idag och jag hittar fortfarande inte mina termobyxor, attans!
Ikväll ser jag fram emot något gott att äta och Jane Austen maraton på tv, först fortsättning på en serie från förra veckan och sedan filmen. Nu har jag svirat så det räcker och känner för lugn och mys.
Jag har fått många hejarop och förundran över hur jag ska klara mitt köpstopp på kläder fram till sommaren vilket är jättekul. Ibland är det helt enkelt så att man inte har något val och att jag måste rätta mig efter vad jag har råd med. Det är lätt att dras med i alla härliga modebloggar där man - i alla fall jag - frestas med allt snyggt som finns. Det kommer jag aldrig att tröttna på men jag behövde få stopp på karusellen för jag drogs med för fort och då är det lätt att glömma vad jag har för förutsättningar... Pratar lite i gåtor nu men det är väldigt svårt att inte bli för privat också...
Det här kommer att bli jättesvårt för mig eftersom mitt största intresse ju är kläder, mode och smycken men visst har inte stil och mode med pengar och att bara köpa nytt att göra?

9 kommentarer:

Fliselin sa...

Jag skulle nu i alla fall vilja slänga ut julgranen, barrskrälle! Vi har flera år köpt kungsgran, men de var så dyra i år. Fördel att de inte fäller ett barr, nackdel, ingen granlukt. Det ser så skräpigt ut hemma med alla barr...
Molly, jag tycker att det är utmärkt med köpstopp. Precis som du skriver , så är det så lätt att dras med i köpkarusellen. När jag städade i klädkammaren fanns det tröjor jag använt kanske en gång, ett och annat plagg som är oanvänt. Helt sanslöst! Mode och stil kan man få till bra utan att köpa nytt. Jag gillar din blogg just för att du många gånger har sådant som inte är nytt. Blir så inspirerad att använda det jag redan har. I många bloggar är det bara nytt och då lockas man att köpa...
Ja, visst längtar man ut när solen skiner, idag är det svinkallt så vi får se vad det blir av det hela! Ha en bra dag!

Miss M sa...

Jag vet precis vad du menar! För sedan jag började blogga så har suget efter vissa klädespalgg, accessoarer och liknande som jag inte ens visste existerade innan BLIVIT sjukligt stort =/ Man ser så mycket fint, så mycket man tror sig behöva och liknande! Det är som sagt lätt att dras med, trots att man vet att man inte har pengarna! Även jag älskar kläder, fast tror jag är mer intresserad av inredning i slutändan! Har dragit ner något enormt på mitt shoppande den sista månaden (man måste ju börja någonstans) & det känns skönt, nästan befriande =)
Och jag tror på dig! Klart det inte kommer att bli lätt, men tänk på arr du har en garderob att variera i all oändlighet =)

KRAM

Att ha det gott sa...

Jag håller med
Jag gillar ju att fynda på second hand och tradera
märken för mig är inte viktigt alls
Idag har vi 16 grader kallt

Sunflower sa...

Inte mycket mer att tilllägga, Miss M har redan sagt det jag tänkt säga. Det är klart du klarar ditt köpstopp! I värsta fall kan man köpa ny sjal eller nytt halsband/armband, eller ny t-shirt, det behöver inte kosta för att förnya det man redan har. För mig handlade om att jag inte hade någon inspiration. Så gjorde jag i somras, köpte två T-shirtar på H&M och en sjal. Sen använde jag samma byxor, samma jeansjacka eller kofta, samma ballerinas som innan. Men för knappa 200 kr kändes det som att jag köpt halva garderoben ny. Ibland krävs det inte mycket. Man behöver inte handla för flera tusen varje månad. Kram kram

Mrs J sa...

Jag hejar också på! Det finns SÅ mycket inspiration att hitta på nätet, tex alla streetstylebloggar. Du kan säkert variera och hitta på nya outfits. Jag ska påbörja operation rensning/Traderaförsäljning i min garderob. Har inte rensat på ett år.

Camilla sa...

Absolut inte! Jag städade mina garderober, klädkammaren och hittade en massa saker som jag helt glömt bort. Nu har jag dessutom bättre överblick och känner att jag kan hitta det jag letar efter och kan då kombinera flera saker

Det kommer gå jätte bra. Om man bara köper något nytt plagg då och då kan man sen kombinera dem hejdlöst tillsammans och med det man redan har. Hela outfiten behöver inte vara ny

Kram

Käthe sa...

Egentligen är det ännu roligare att hitta något gammalt man glömt bort i garderoben. Jag måste bli bättre på det.

Znogge sa...

Att bli medveten om vad man kan och har råd till är liksom halva segern. Själv har jag stenkoll men tycker ändå att det är väldigt mysigt med mode och flärd... Jag vill kunna unna mig en del i alla fall.

IngelaMollly sa...

Fliselin: Vad glad jag blir att du tycker det och tror på mig och det värmer otroligt mycket att du gillar min blogg, blir så glad så det anar du inte, tack för det =) Kram!

Miss M: Precis så, jag kom på mig själv med att bara vilja ha mer och mer utan att riktigt glädjas åt det jag skaffade, ngn slags stress över det perfekta kapet... Känns underbart att du tror på mig, här ska städas upp på flera fronter ;-) Kram!

Att ha det gott: Nej, jag har heller aldrig brytt mig om märken men har däremot blivit inspirerad av dig och flera andra att jag kan fynda på Tradera, bloppisar osv.

Sunflower: Tack och så sant så =) Vad smart tänkt och gjort av dig du verkar verkligen vara en tjej med huvudet på skaft =)

Mrs J: Tack för det =) Har du några bra tips på streetstylebloggar?

Camilla: Tack, vad skönt att höra =) Det är precis vad jag behöver göra; rensa för att få en överblick.Kram!

Käthe: Ja, det är ju det och just vad jag också behöver bli bättre på.

Znogge: Jag avundas dig just för att du verkar ha en sådan koll, det är lätt att känna sig värdelös för att ha försatt sig i den här situationen men jag försöker fokusera på att jag faktiskt har börjat gjort ngt är halva segern som du skriver. Kram!