lördag 6 juni 2009

Tävling



Presentkort 100:- och en pocketbok till sommaren =)

Sveriges nationaldag är det ju idag . Någon som tänker fira eller äta något speciellt? En av de populäraste rätterna jag kommer att tänka på är sill, färskpotatis och allt som går att grilla! Till efterrätt är det väl allt som har med jordgubbar att göra, gärna någon bakelse eller tårta toppad med jordgubbar. Väldigt synd bara att allt som har med sill och ansjovis går bort för mig, gillar inte till min omgivnings förtret som bara vägrar att acceptera detta faktum. Jag är lite känslig med maten, dels beroende på att jag har en överkänslighet som gör att starka kryddor, lök, vitlök, nötter, mandel m.m. går bort. Som många av er redan vet är jag barnsligt förtjust i ceasarsallad med kyckling, lax, räkor (gärna räksmörgås), kladdkaka, brownie m.m. Nu efterlyser jag förslag på era favoriträtter och efterrätter. Länka till min blogg om ni har en egen blogg, ni som inte har det kommenterar bara här. Det förslag jag gillar bäst vinner nitarmbandet, örhängena och ett presentkort på 100 kr på Stadium. Dragning sker på onsdag kväll.

9 kommentarer:

Bim HD sa...

ojojoj - favoriträtt?
Tjälknöl med potatisgratäng med mycket vitlök i! och väl kryddad med svartpeppar och med purjolök... Det går INTE av för hackor, nä...
Och vem älskar inte en rejäl potatisgratäng med bacon, kryddad med svartpeppar och massor av purjolök! Det är mat som är perfekt - laktosfri matlagningsgrädde är bättre än vanligt matlagningsgrädde då den INTE skär sig, hihihi...
Armbandet är ju perfekt till mitt skärp och bidrag till nya träningsskor? uff... dröm-dröm-dröm...
Må så grankott... denna vår nationaldag - firas med möhippa åt väninna ;)

Hanna sa...

Jag firar på mitt sätt: städning och varit ute i Tinnerö med barnen. :-)

emma-maria sa...

Min favoriträtt är en thairätt med bla nudlar, kyckling, cocosmjölk och grön chili som jag inte ätit sen juni 2006, då dottern föddes! Dottern är numera superkinkig vad gäller mat så halvstark thaimat är inte att tänka på så länge hon är hemma (vilket hon ju nästan alltid är) men det är dock absolut nånting vi skulle laga om vi hade barnvakt en kväll!
Till efterrätt blev det då antagligen glass (ex. Icas Tiramisu) och kolasås eller Gino på jordgubbar, banan och physalis!
Yummie!!
Tyvärr är det dock falukorv som går bäst här hemma just nu...

Anonym sa...

Kycklingfile som strimmlas och bryns i smör, krydda med salt och peppar, ha i matgrädde, lite oregano och en skvätt balsamvinäger, låt detta puttra ca en halvtimme..serveras med ris och en god sallad. varför inte en smaskig rabarberpaj till efterätt..
Detta recept gillas av barnen kan jag lova!

Att ha det gott sa...

Nu är jag med Länkar från mig

Erika sa...

Jag hade missat den här tävlingen men jag är såklart med =)

Här är en länk till en supergod paj som ska serveras kall. Jättegod nu på sommaren:

http://morgondimma.blogg.se/2008/july/middag-idag.html#comment

Marikka sa...

Pajer funkar alltid på sommaren. Om jag är riktigt trött gör jag skalen av av färdig smördeg, men en egengjord deg med lite grahamsmjöl i är godast. Min favorit är pajen med fyllning av quornfärs, färska champinjoner, mozzarella, pumpakärnor och solrosfrön. Vaniljglass (eller tofuglass) med varm rabarberkompott till efterrätt.

Eva Agnes sa...

Oj,oj så fina vinster. Den dragningen vill jag absolut vara med i.
Fantastiska priser. Vill ha, vill ha!!!
Kramar Eva Agnes

Malin sa...

Åh, tävling, count me in!

Grillspett med blandade grönsaker och till det en god pasta sallad och en kallsås med vitlök. Det är en av mina många sommar favoriter..

Jag vill naturligtvis ha jordgubbar (från egna landet) till efterrätt, lite tråkigt kanske, men så gott!

Ha en bra kväll!