söndag 6 september 2009

Rena huvudsaken


Bilder från Yakkay

Jag älskar verkligen söndagar! Frukost i sängen med DN, Nyhetsmorgon och naturligtvis bloggläsning. En härlig långpromenad eller träning och så god söndagsmiddag på kvällen. Fast idag blir det full rulle med släktbesök för att fira H vilket blev uppskjutet på grund av alla eländiga sjukdomar.
Nu till något helt annat; jag cyklar så gott som dagligen till olika ställen men jag bär inte cykelhjälm! Det här är något som verkligen gnager inom mig eftersom jag vet hur skadad man kan bli vid cykelolyckor om man klarar sig överhuvudtaget. Jag känner en person som var med om en allvarlig cykelolycka och klarade sig tack vare att hon bar cykelhjälm!
Så varför bär jag inte denna sak? Skulle tro att det handlar om fåfänga, lathet, bekvämlighet och glömska. De här trendiga hjälmarna kanske hjälper mig att komma till skott?


14 kommentarer:

anna sa...

ja det var helcoola hjälmar, köp en sån, för man ska vara rädd om huvudet om man cyklar ofta!

Znogge sa...

Jag tänkte faktiskt på samma sak för några dagar sedan! Varför har jag inte hjälm? Vuxna faller oftast sämre och olyckan kan snabbt vara framme. För att inte tala om vad som kan hända om man blir påkörd...

Utmaningen är förresten utförd nu!

Att ha det gott sa...

du måste genast köpa en hjälm

Miss M sa...

Fast jag hävdar minsann att var man barn på 70-talet och har överlevt att cykla då, så tänker jag minsann inte ha det nu heller ;)

sara sa...

Tack för din snälla kommentar, rara du :)
Köp dig nu en cykelhjälm bums - hör du det!

Linda/SÖTSUR sa...

Usch, jag måste också börja använda hjälm.

Erika sa...

Jag använder inte heller cykelhjälm. Dumt av mig eftersom jag har voltat en gång och ränt in i sidan på en bil en annan gång och jag har fortfarande inte lärt mig.
Får verkligen ta tag i det snarast.

Eva Agnes sa...

Väldigt trevliga cykelhjälmar. Äntligen!!
Det kanske vore något att satsa på.

Mamma tycker absolut att du ska akta dig när du cyklar. Snälla gumman, gör det.

Ett armband är naturligtvis ditt. Jag har faktiskt aldrig nekat di något. Tror jag??? hi hi
Kramar Mammi

Mrs J sa...

De var kul! Jag använder faktiskt cykelhjälm. Hur ska jag annars kunna övertyga barnen att fortsätta använda sina? Dessutom är jag rädd om mina hjärnceller.

IngelaMollly sa...

Anna: Visst är de? Jo jag vet kommer liksom inte till skott...

Znogge: Ja kanske vi kan sporra varandra du och jag? ;-) Rolig läsning =)

Att ha det gott: Jag vet jag är så dålig på att fixa det där...

Miss M: Du har en poäng där, jag skuttade ju dessutom som jag ville i baksätet i bilen...

Sara: Ja jag hör ;-) Jag menar det =)

Linda/sötsur: Ja, det är sådana där måsten som kommer upp till ytan i bland....;-)

Erika: Ja, kan vi inte köra någon utmanin? ;-)

Eva Agnes: Ja visst är de fina och jag måste verkligen ta tag i det där...Åh får jag ett sådant fint armband? LYCKA =)

Mrs J: Visst är de? Jo man måste absolut föregå med gott exempel, när mina var små körde jag de mest i bilen...;-)

Anonym sa...

Jag är av den åsikten att man ska bära reflexväst och hjälm när man cyklar, för ens eget bästa allså. Sen undrar jag om de där hjälmarna från Yakkay blir blöta och sura i regn eller?

Kram från Jeanette

IngelaMollly sa...

Jeanette: Du har helt rätt och jag håller med dig men ibland så hänger förnuftet inte riktigt med...;-) Lyckas inte hitta någon info på deras hemsida om de tål vatten, de borde de ju göra tycker man...

Anonym sa...

Det är inte farligt att cykla och därför behövs ingen hjälm. Olyckor kan hända överallt och cykla är inte farligare än att gå.

IngelaMollly sa...

Anonym: Du har rätt i att olyckor kan inträffa precis överallt och i alla möjliga sammanhang men generellt har du högre hastighet när du cyklar och faller ofta ¨från högre höjd¨ om du förstår hur jag menar. Låt säga att du cyklar i ganska hög hastighet, du har en väska på styret som åker in i hjulet då bromsar cykeln så häftigt så att du troligtvis flyger över styret i en väldig fart då blor smällen kraftigare än om du hade promenerat. Å andra sidan blir ju smällen kraftig om du promenerar och blir påkörd av en bil. Inte helt lätt....