söndag 13 september 2009

Sköna söndag

Bild från Recept.nu
Härlig söndag igen och solen skiner fortfarande! Jag blir sugen på att sitta på ett utecafé med en latte och spana på människor varvat med lite bläddrande i modetidningar samt lite läsande i favoritboken... Men även verkligheten knackar på med en massa måsten som handla , laga mat och städa. Vi har på sistone försökt införa en ny traditiont med mysig söndagsmiddag på kvällen då vi försöker samla hela familjen vilket kan vara en utmaning i sig. Just nu sitter jag här och funderar på - samtidigt som jag bloggar - vad vi ska äta för gott ikväll och framför allt vad jag kan hitta på för smarrig efterrätt, det viktigaste av allt enligt mig. Marängsuisse brukade min mormor göra, den godaste jag någonsin ätit. Tror att den kallades för hovdessert då. Tricket var att få chokladen så där härligt stel och hård, mmmm. Fast bär som på bilden hade hon inte Någon av er som testat denna variant och har ni någon familjetradition?


5 kommentarer:

Miss M sa...

Sån marängsviss (ja, hundra stavningar finns väl på denna=) gjorde min farmor också, och den var så god =)
Vi hade alltis söndagsmiddag när jag bodde hemma, något jag saknar! hmm, kanske vi också borde införa här =)

Ha en underbar dag Molly. KRAM

nina sa...

mmmm, här blir man frestad, minsann! hoppas du kom på något bra!

kram

anna sa...

jag älskar marängsviss, men vår blir olika varenda gång, vi tar lite vad vi har hemma!

Eva Agnes sa...

Hej Molly!
Min mormor gjorde också marängsuiss åt mig och andra.
Sedan gjorde min mor (din mormor) alltid det som efterrätt på min födelsedag.
SMASKENS!!

Dom kunde dom....
Ligger det i släkten, tror du??? :-)

IngelaMollly sa...

Miss M: Visst kunde de göra den mycket bättre? ;-) Tycker absolut du ska införa söndagsmiddag, du är ju så duktig på mat =)Kram!

Nina: Jajamen, renskavsgryta och chokladboll =)

Anna: Det kan ju bli nog så gott det =)

Eva Agnes: Just det jag undrar enligt mig var mormor bäst =)