torsdag 10 september 2009

Sagornas värld

Bild från Bonnier Carlsen
Nu behöver jag er hjälp. Jag letar efter en unik och speciell bilderbok att läsa och berätta om för 5 åringar. Jag vill gärna ta hjälp av t. ex. dockor eller andra saker under berättandets gång. Har ni tips på någon sådan bok som ni tycker är bra eller som era barn, barnbarn eller barn ni känner har uppskattat?
Jag tar tacksamt emot alla tips och förslag.
Nu är det full rulle med födelsedagsbjudning nr 2 ikväll, inte varje år man fyller myndig! ;-) Ikväll vankas räksmörgåstårta och så ska jag försöka sno ihop en kladdkaka också,mmmm.
Ska försöka lägga ut en dagens senare ikväll, until then...

12 kommentarer:

Znogge sa...

Önskar er ett trevligt firande! Maten låter inte dum alls...

Marie sa...

Oj så svårt det är. Bredden på vad 5-åringar slukar är ju rätt stor.

Fick jag välja en bra bok som fungerar även för 5-åringar är det Lena Andressons Kottens hemlighet.

Varför - bilderna och att den knyter an till de gamla Elsa Beskow böckerna. Den borde ju onekligen gå att göra med dockor.

Fliselin sa...

Tips om bok: Sagan om vanten. rysk folksaga där man kan använda små plastdjur mm.
Låter gott det ni ska äta! Ha ett trevligt firande!

Marikka sa...

Min son älskade böcker av Mauri Kunnas när han var i den åldern. Vi läste de på finska men böckerna finns även på svenska.

Ha en trevlig fest!

sara sa...

SV: Tack för att du sitter på min axel o hejar ;) Studierna är intressanta, skolan kanon och allt är toppen, förrutom att det är lite för många och för långa föreläsningar per vecka. Det gör mig trött o stressad. Men i helgen ska vi vila du o jag :)

Svårt det där. Mina barn älskar många böcker. O extra svårt blir det när du vill ha med dockor eller dylikt. Bockarna bruse? Spöket Laban?
Låter iaf som ett kul projekt.

Lycka till med festen - o grattis till sonen :)

Emma sa...

Ingen aning, ha ha Jag tycker att jag borde komma på något när jag läser så mycket för barnen. Just nu läser vi Häxorna av Roald Dahl - men det är ju inga bilder. Och läskig är den ju också :-) Men äntligen har de två största blivit så stora att vi kan läsa sånt som jag själv tycker är kul. Lycka till med letandet!
Kramar!

hedgehog-sara sa...

Sagan om den lilla farbrorn!!!

carro sa...

ffin blogg:)

Mrs J sa...

Våra grabbar har älskat "Jamen Benny" och Nämen Benny". Helt lysande bildspråk! Nioåringens högst älskade gosegris heter just Benny, efter bok-Benny. Vår Benny hade också gröna hängselbyxor. Benny Lortgris har hängt med så länge att byxorna numera är totalt utnötta.

IngelaMollly sa...

Znogge: Tack =) Nä den var inte alls dum och gick ner väldigt lätt ;-)

Marie: Ja, jag vet att det är svårt...Bra förslag med Kotten, går alltid hem, tack =)

Fliselin: Tack, jo det var väldigt gott =) Så himla roligt att du väljer Sagan om vanten, det var nämligen min största favorit när jag var barn =) Har klurat på den men är rädd att de ex vi har kvar är väldigt ofräscha...

Marikka: Tack =) Dem har jag nog missat, måste kollas in =)

Sara: Tack =) Hoppas du känner av mig? ;-) Jo jag har klurat på Bockarna Bruse som är väldigt omtyckt och tacksam att framföra =)

Emma: Tack =) Visst är det roligt när man kan börja med kapitelböckerna? Kram!

Hedgehog-Sara: Den hade jag nästan glömt bort, den är underbar =)

Carro: Tack =)

Mrs J: De är verkligen underbara och jag älskar bilderna! =) Tänk om man kunde hitta någon fin gris...=) Vill också ha en dödskallering...

Omentjej sa...

Mina förslag är:
Olivias nya klänning av Gunilla Hansson (kanske mer för tjejer?) samt underbara
Hermans sommar av Stian Hole

IngelaMollly sa...

Emma: Tack, himla bra förslag =)