måndag 7 september 2009

Starka ångor!

Bild från Familjeapoteket.se
Bild från Opus healthcare



Överallt ser jag dem och känner den starka lukten som får mina ögon att tåras något våldsamt; den lilla pumpen med det där som man ska smeta in sina händer med. På varenda toalett på jobbet vilket gör att jag ofta nuförtiden backar när jag ska in för att det l-u-k-t-a-r! Är man doftöverkänslig så är man.... likaså på många diskar i affärerna på sta'n, går man i en klädaffär är det inte ovanligt att man hamnar i ett starkt doftmoln likaså på ICA där kassörskan precis har smetat in sina händer och sedan tar i mina varor, urk!
Å ena sidan jobbar jag ju i disk och har kontakt med många människor å andra sidan har jag frågat Apotekspersonal som hävdar att det räcker gott och väl med tvål.
Hur resonerar ni? Använder ni handsprit?

14 kommentarer:

Att ha det gott sa...

Inte härhemma
I dotters skola gör dem det nu
Jag har fått order av dotter att köpa gelen så att hon kan ta med dem nu när de åker på skolresa till London
De ska bo på vandrarhem så det kanske är en bra ide
OM man nu får ag i något

Znogge sa...

Inte hemma men på jobbet. Så där ligger en konstant lukt av sprit kring alla!

Eva Agnes sa...

Starka ångor är inte kul.
Jag tvättar mina händer innan jag ska hantera livsmedel, innan jag ska äta och varje gång jag har varit ute. Med vanlig tvål i pump.
Det har jag gjort i ca fem år och det verkar bra. Men man vet aldrig.
Tröjan hittade jag på H&M. Superfin.. vanliga HM inte Trend.

Kram Eva Agnes

Camillas dagar sa...

Hej Molly! Jag har använt handsprit väldigt länge och tyvärr förstört mina händer av allt för mycket användande. Har alltid med mig en flaska i bilen och på resor. Nu är det ju helt hysetrisk med allting, men hoppas att det gör så att det sprids mindre förkylningar efter detta i alla fall. Det borde ju räcka med att tvätta händerna oftare. ;)
Oh, din hallonkaka såg jättegod ut. Jag tror att jag har samma recept, men jag brukar använda blåbär i stället. Den är riktigt god. Ett tips är att pudra lite florsocker över också. ;)
Jättefin outfit också. Jag beundrar er som trixar och fixar med outfits varje dag, det är kul och inspirerande att titta på. :)
Kram kram!
PS! Jag ska göra din utmaning i kväll

Omentjej sa...

Vi har handsprit på jobbet och jag har testat ett par gånger, men jag har svårt för det. De som använder det mycket blir helt uttorkade i hyn. Tvättar man händerna ordentligt med vanlig tvål borde väl det räcka. Tyvärr vet jag att flera på jobbet inte gör det alls ens när de varit på toa så... Jag gör som vanligt helt enkelt.

sara sa...

Ja, eftersom jag är van vid handsprit sedan jobbet så är det nog en liten skada jag har. Är jag tex. på en vårdcentral av ena eller andra anledningen försöker jag alltid komma åt att tvätta av händerna i läkarnas handsprit :) Och nu i dessa tider har jag med mig en liten flaska i väskan då jag är i skolan. Använder den dock bara om jag varit på toaletten eller så...

Fin skjorta. Förstår att du har ha-begär. Hoppas du får tag i en.

IngelaMollly sa...

Att ha det gott: Ja, kanske inte så dumt... Den som jag visar på översta bilden ska finnas på Naturkompaniet, kanske värt ett försök?

Znogge: Ja fy vad läbbigt vi kanske blir berusade hela högen...;-)

Eva Agnes: Nä, jag tycker den är jättejobbig...Undrar om det inte blivit lite allmän hysteri också efter alla skriverier?...

Camilla: Tack rara =) För mig handlar det enbart om att kläder är mitt stora intresse, jag tycker det är så himla roligt =)
Då är handsprit definitivt inget för mig som har så känslig hy ;-/ Kram!

Emma: Men fy vad läbbigt! Tvättar de inte sina händer???! Jag har ju så himla känslig hud så jag misstänker att det är alldeles för starkt för mig...

Sara: Tack =) Jo det förstår jag att det sitter i om man jobbigt inom vården.

Sunflower sa...

I vårt lilla centrum finns två apotek och en apoteksshop. På alla tre ställen är handspriten slut. Jag tänkte ha i handväskan och sprita när jag åkt in till sta'n, åker kommunalt, och är inne i sta'n och ska kanske luncha eller fika. På en del ställen är det inte det bästa med handtvål och pappersservetter att torka med. Jag frågade också på apoteket och de tyckte att man visst kan vara extra försiktig men med förnuft. Vi har handsprit på jobbet, och jag använder det. Det känns liksom lite bättre då. :)

Erika sa...

Jag tycker att det där är så överdrivet. Det verkar som om alla har blivit hysteriska pga svinis.
Jag kör på som vanligt med tvål och vatten =)

IngelaMollly sa...

Sunflower: Ja det verkar ta slut precis överallt och det är väl den där känslan som också har drabbat mig att man kanske borde som alla andra...men doften! ;-/

Erika: Skönt att det är fler än jag som reagerat på detta =)

Omentjej sa...

Nope, känns ju inte så vidare fräscht, särskilt inte när vi haft gemensamma frukostar och de otvättade händerna tallar på all mat. Urk.

IngelaMollly sa...

Emma: Nä, verkligen inte vilka snuskhumrar! ;-/ Hur vet du? ;-)

Omentjej sa...

En har erkänt rakt ut, några har vi märkt det på ändå...

IngelaMollly sa...

Men fy! Vad är det för typer du jobbar med? ;-)