lördag 24 oktober 2009

Bloggetik

Jag är väldigt bortskämd med er som ger er till känna på min blogg; det är bara snälla saker som sägs och likaså på de bloggar jag dagligen besöker där de råder en snäll och harmonisk atmosfär. Men så är det tyvärr inte överallt, jag förfasas över hur elaka människor kan vara med nedsättande kommentarer hos bloggare som inte har gjort något ont utan som bara ger och bjuder på sig själva. Det som upprör mig ännu mer är elaka bloggare speciellt sådana som har plats på en större plattform som många besöker. Är det verkligen tillåtet att skriva precis vad som helst och framför allt är det lagligt att fara ut med personangrepp å det grövsta laget? Jag har tydligen lyckats hålla mig ifrån dessa men nu har jag läst det mest elakaste ni kan tänka er och jag är arg, upprörd och ledsen över hur folk kan vara så onda!

12 kommentarer:

sara sa...

Det är fruktansvärt. Förstår inte alls hur dessa människor tänker. Att använda bloggen till att skriva av sig om människor man mött som man blivit ledsen eller arg över - deras beteende - tycker jag är ok, så länge man inte nämner några namn. Men rena personangrepp är hemskt. Tror inte någon av dessa hade vågat säga det face to face. Men bakom en blogg kan man gömma sig något så när...
Vet inte alls vilken blogg du pratar om, men kan tänka mig hur atmosfären där är. Otäckt.

Mrs J sa...

Vet inte alls var du läst elakheterna, men det verkar vara en del som häver ur sig vad som helst. Såklart även en del anonyma kommentatorer med elaka synpunkter.

Znogge sa...

Nej, det är inte tillåtet! Allmän lagstiftning gäller på nätet. Men dessvärre så finns det många som passar på när de tror sig kunna vara anonyma...

Att ha det gott sa...

Jag har också undrat över det där
Som tur är har jag också snälla bloggvänner

Miss M sa...

Som Znogge säger, allmän lagstiftning på nätet gäller. MEN det är verkligen där den yttersta formen av mobbing pågår! Såg ex hur Kisse lagt ut en närbild på Blondinbella och hennas acbe (sä j-vla elakt) och läser man Englas blogg får hon dagligen elaka kommentarer! Jag är precis som du skonad från detta *puh* och har därför ingen längtan att ta mig upp i den stora bloggfären där allt handlar om att trycka ner andra! Nej tack liksom = Vi ska vara så tacksamma över våra underbara läsare =) KRAM

Camilla sa...

Jag känner som du! Det jag tror är att de som inte kan hålla sig borta från att skriva elaka kommentarer är väldigt väldigt avundsjuka på andras liv. Vilsna människor som inte hittat sig själva och var de vill i livet. Men istället för att läsa bloggar och inspireras och drivas framåt så ser de alla andra som har mer framgång antingen i bloggvärlden eller den vanliga världen som ett hot... Jag tycker de är ohyfsade! Jag tycker det är helt ok med konkret kritik, inte elak dock!

tinazpicaboo sa...

skönt att inte du e ond!=) kram

fashionhaggan sa...

jag läser ofta Sanna Lundells blogg och Alex Schulmans blogg, och herrejösses vilak kommentarer dom får, nu är visserligen Alex rätt elak själv, men de påhopp han får, alltså vad ät det för fel på en del folk? Varför lägga ebergi på ett sånt hat?

Erika sa...

Det är så tråkigt att vissa är så elaka.
Jag brukar undvika att gå in på sådana bloggar eftersom de bara skapar negativ energi.

Som tur är har jag klarat mig bra från elaka kommentarer. Det har bara varit några få stycken under de år som jag har bloggat.

Sv. Men..det är väl bara att ta på sig några extra lager strumpor. Då passar skorna fint ska du se. Och varmt och skönt blir det till vintern också ;)

IngelaMollly sa...

Sara: Ja visst är det? Dessutom måste det ju vara olagligt? Jag vill inte nämna bloggaren ifråga för då tycker jag personen skulle få ta för mycket plats... ;-/

Mrs J: Jag vill inte ge personen den tillfredsställelsen men visst är det hemskt med sådan elakhet? ;-/

Znogge: Mmm...undrar just hur man bör gå tillväga när det är olagligt...?

Att ha det gott: Ja, vi får vara tacksamma för det och hoppas att det förblir så...

Miss M: Helt ofattbart, jag mår fysiskt illa av sådan elakhet ;-/ Tack och lov att vi vistas i sådan fin atmosfär och hoppas att det förblir så.

Camilla: Du är så klok, tror att det ligger mycket i det som du skriver. Tycker också att konstruktiv kritik ok men det får aldrig vara ok med personangrepp, aldrig!

tinazpicaboo: Aldrig, that's a promise =) Kram!

Fashionhaggan: Jag kan bara tänka mig... förstår inte heller vad det är för fel på dem men inte kan de må bra ;-/

Erika: Ja jag med, har varit lyckligt förskonad men detta tog extra hårt eftersom det slog väldigt nära hemma...
Sv. hur skulle jag se ut då? ;-)

Hanna sa...

Jag har fått en del elaka kommentarer på min blogg. Har tyvärr inte klarat mig undan. Jag väljer att radera dessa kommentarer. Konstruktiv kritik är ok, påhopp nej tack. Jag läser inte de stora bloggarna med påhopp och allmäna elakheter. Tycker inte att det är okej. Man kan inte skriva vad som helst och hur som helst.

IngelaMollly sa...

Hanna: Fy vad ledsen jag blir över att höra det, du gör helt rätt som raderar personangrepp är aldrig ok, aldrig!