måndag 26 oktober 2009

Chokladkaka

Ok! Jag känner att jag måste dela med mig ett av mina favoritrecept som jag bakade i helgen. Jag tror jag fick det här receptet för en sisådär 20 år sedan och den är still going strong =) Något för er kanske som är leeediga den här veckan! Tänk inte på mig! *slår mig dramatiskt för pannan* vad är väl en bal på slottet...?!

CHOKLADKAKA
3 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakaopulver
150 g margarin, smält, avsvalnat
2 ägg
1 1/2 dl hett vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarinet. Vispa upp äggen och blanda ned dem i smeten. Rör till sist ned vattnet. Häll smeten i en smord och bröad form, 1 1/2 liter.
Grädda kakan i 175 gr ugnsvärme, ca 40 min. Låt kakan svalna något. Stjälp upp den och låt den kallna under formen.

NJUT! Det ska va gott och leva! =)

8 kommentarer:

Hanna sa...

Får man skriva i "dina" ord i efterskott? :-) Negativa kommentarer är inget kul. Får jag 10 positiva kommentarer och en negativ så är det ändå den negativa kommentaren som jag funderar över. Knäppt det där.

sara sa...

Med två tentor denna vecka är jag bara lite halvledig, men resten av familjen är hemma. Barnen var sugna på att baka så den här kakan kan nog vara ett bra alternativ :)

Znogge sa...

Tack för tipset! Den kommer jag att prova. Ska handla i morgon, kakaon är slut... Men sedan!

fashionhaggan sa...

det låter grymt gott det där, får prova när jag komemr hem från usa!

Att ha det gott sa...

Det där låter smaskens

Pia Wester sa...

Jag har faktiskt fyllt år, jag tycker du kan baka en och skicka till mig ;-))

Nina - Glamourmamman sa...

Det där känner jag igen - det receptet har jag fått av min mamma! Håller med, supergod :-)
Kram Nina

IngelaMollly sa...

Hanna: Klart man får =) Ja, jag är precis likadan, hoppas du inte får några mer.

Sara: Ja, hoppas ni gillar den lika mycket som jag =)

Znogge: Hoppas du gillar den...oops kakaon slut här med ;-)

Fashionhaggan: Mmm...din lyllos där =)

Att ha det gott: Mumsigt värre =)

Free Fashion Pia: Annars kan jag komma och utbrista: surprise =)

Nina-Glamourmamman: Visst är den god? =)