tisdag 14 april 2009

Ibland blir längtan så stark

efter Skrea strand i Falkenberg. Speciellt sådana härligt soliga dagar som vi bjudits på i påskhelgen. Jag växte upp i Falkenberg vid havet och är alltså en äkta hallänning och västkusttjej. Jag har tagit oändligt många dopp i Kattegatt, plockat tusentals med snäckor, byggt sandslott, fiskat krabbor, upplevt den första kyssen och mycket mycket mer vid denna älskade strand. Det vita huset som syns på bilden är Strandbaden där jag som liten köade för Puckstång och där jag som äldre dansade och festade ljumma sommarkvällar. I förgrunden precis till vänster finns en mycket populär badtrappa som är med i filmen Farväl Falkenberg. Någon som har sett den?
När jag tittar på den här bilden fylls jag av en stark längtan och kan riktigt känna tånglukten och höra fiskmåsarna...

10 kommentarer:

Miss M sa...

falkenberg är verkligen jättevackert. hade en bror som bodde där i ett par år och kom att älska havet på den sidan också =) Är ju i vanliga fall en Östersjötjej :)

Och tånglukt finns det ju på båda sidorna och det är lika underbart var som.

IngelaMollly sa...

Miss M: Du har så rätt så! Havet är lika underbart på båda sidorna ;-)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer sa...

åh kladdkaka!
mums!
det blev smoothie och knäckemacka här.

kram

IngelaMollly sa...

Garderobsgrubbel & Byråbekymmer: Inte fy skam det heller och så mycket nyttigare ;-)

Malin sa...

Jag såg Farväl Falkenberg - fast egentligen bara glimtvis. Den skakiga filmtekniken gjorde mig illamående...men det jag såg gillade jag...:-)

IngelaMollly sa...

Malin: Ja det var en film producerad med mycket enkla medel utan finansiering men som av en slump blev väldigt uppmärksammad. Om du klarar av så se den detta säger jag fastän jag är ¨jävig¨ det var min bror som gjorde den ;-)

Omentjej sa...

Åh... havet! När jag var liten var vi alltid i Lyckorna (Bohuslän) och badade. Älskade hav. Vilken duktig bror du har! Jag har inte sett filmen, men jag har tänkt att jag ska... =)

Nergårds-Emma sa...

Jag såg filmen ungefär när den kom. Min man tittade i 15 minuter... Jag satt som klistrad och grät järnet hela filmen. Kanske för att jag kände igen så mycket.
Jag älskar havet. Trodde att jag skulle dö när vi bodde i Borås, jag kände mig så instängd.

IngelaMollly sa...

Emma: Ja jag har en mycket duktig bror som jag är väldigt stolt över =) Jag rekommenderar dig att se filmen, den finns att låna gratis på biblioteket ;-)

IngelaMollly sa...

Nergårds-Emma: Jag förstår att du kände dig instängd i Borås jämfört med Halmstad, jag gick ju min bibliotekarieutbildning i Borås ;-) Jag grät också och kände igen mig i massor med filmen, det är nog så när man vuxit upp i en liten västkuststad ;-)