fredag 10 april 2009

Långfredag och flyga drake

När jag var liten hörde Långfredagen till årets absolut tråkigaste dag! Det var en lång lång dag fylld av väntan på att den skulle gå över. Vi firade alltid påsken hos mormor Molly och morfar. Skärtorsdagen var jätterolig för då fick jag tillåtelse att öppna mormors skattkista med gamla kläder och klä ut mig med för att sedan gå ut och ¨knacka dörr¨. Jag gillade allt jag fick utom de där gröna marmeladkulorna, brrr gillar fortfarande inte dem. Mina jämngamla kusiner kom oftast dit på Påskafton då livet lekte igen och då vi fick leta efter påskägg i trädgården; något som våra pojkar också fick göra när de var små. Those where the days! =)

Igår kväll såg vi äntligen filmen Flyga drake. Oj vilken film! Den måste ni bara se! Så vacker, så sorglig och så gripande. Tårarna rann på mig flera gånger. Den bygger på boken med samma namn av Khaled Hosseini. Den utspelar sig i Kabul, Afghanistan där Amir och Hassan växer upp som bästa vänner tillsammans under en väldigt omvälvande tid i landet. De lever i helt skilda världar trots att de uppfostras sida vid sida. Hassan gör allt för Amir men när Amir får chansen att göra detsamma sviker han Hassan på ett mycket grymt sätt. När Sovjetstyrkor invaderar Kabul tvingas Amir och hans far fly landet för att skapa sig ett nytt liv i Kalifornien. Se den!


Bild från Bokus

Nu åker jag och min man till Stockholm för en mysig dag tillsammans och för att träffa min älskade bror och hans fru. Vi hörs senare!

3 kommentarer:

Miss M sa...

Åh, ryser nästan, vi ÄR lika Molly. Jag älskade den filmen, och bara du skriver om den känner jag rysningarna längs armarna igen...

Att ha det gott sa...

Hoppas att ni får en TOPPEN dag

IngelaMollly sa...

Miss M: Jo...det är nästan lite läskigt. Vi måste vara tvillingsjälar eller något. Det var verkligen en rysnings- och gråtfilm.

Att ha det gott: Tack! Hoppas du också haft en härlig dag.