onsdag 19 augusti 2009

Skitdag!

Det finns en person i mitt arbetslag som avskyr mig och som har gjort livet surt för mig sedan första dagen jag började där. Idag hade vi möte med chef diskussionerna blev livliga och personen ifråg skrek till mig att jag ¨skulle hålla käften¨ ! Där och då brast det för mig jag sa som Grynet: ¨jag tar ingen skit¨ och gick därifrån med huvudet högt fast med ett kaosartat inre. Varför varför varför blir jag ledsen isådana situationer när jag borde bli arg? Jag vet ju att det inte är ok att bete sig på det sättet på en arbetsplats? Och varför gör inte chef något åt det? Jag har påtalat problemet förr och fick svaret att det hade uppmärksammats men problemet kvartstår ju, dah liksom ;-/
Helst av allt skulle jag nu vilja sjukskriva mig och dra täcket över huvudet fast då har ju personen ifråga fått en viktig del i mitt liv och det vill jag ju inte! Nä, jag får göra som min kloka son just sa; du går tillbaka dit med huvudet högt och visar att du inte gjort något fel!

17 kommentarer:

Sunflower sa...

Konfrontera. Tala om för honom/henne att det han/hon håller på med är oprofessionellt. Oavsett vad personen har för tankar och åsikter om dig som privatperson (om man nu kan ha det fullt ut då ni kanske inte umgås privat, vilket jag fick intryck av), så borde man på jobbet förhålla sig till varann med en viss respekt. Tala om att man borde göra sitt yttersta för att bidra till att arbetsplatsen skall vara bra för helst alla anställda. Lycka till!

Omentjej sa...

Usch, jag förstår dig så väl, reagerar oftast likadant när något sådant händer! Jag har en kollega som brukar ignorera mig totalt. Det är extremt psykande att försöka prata med någon som vägrar att titta på en och ofta inte ens svarar. Fy för dumma kollegor och puckot på din arbetsplats borde bli omplacerad, vilken idiot!

Eva Agnes sa...

Gör bara som sonen säger. Stå över sådant beteende.
Det är inte du som sagt "Håll käften!" Tänk på det.
Du markerade ju mycket bra genom att resa dig och lämna mötet.

Ett sådant uttalande tyder enbart på underlägsenhetskänsla. Har aldrig hört någon inom en "kulturell" arbetsplats säga håll käften.

Den personen borde få ett allvarligt samtal och tips om att gå hos någon som kan reda ut saker för henne/honom. Stora svårigheter där, skiulle jag tro.

Kom nu ihåg! Du har inte betett dig illa.
Kramar Eva Agnes

Fliselin sa...

Sanslöst! Man ska aldrig upphöra att förvåna sig! Ett tips är att konfrontera på ett lugnt sätt, säga typ: "jag blir ledsen, arg (eller vad det nu är du känner), när du säger, beter dig så mot mig". Eller något liknande, i och med det skickar man över "bollen", det brukar ofta bli svårt och genant för sen som beter sig illa att fortsätta med det. Behålla sitt vuxna "jag" och inte låta sig luras att själv gå ner till "sandlådenivå" Annars en fråga för ledningen om personen inte har hyfs att uppföra sig!

Miss M sa...

Säger som Sunflower, KONFRONTERA! ta person rakt på och bara ifrågasätt, jag kan lova dig Molls att det har effekt! Hade samma problem på min förra arbetsplats med en manlig kollega som jag konfronterade, hårt & rakt på då han diskuterat min kompetens med eleverna och snackat skit *blir fortf förbannad när jag tänker på det*. DET GÖR ONT! Jag vet, MEN du kan inte låta det ta över. DU är bättre än så Molls OCH du "ta ingen skit" Lova det *love you* =)

Znogge sa...

Det är ett arbetsgivar ansvar och så här får det inte gå till! Din chef måste ta itu med det. Jag tycker du gjorde rätt som gick. Det får finnas gränser.Hoppas det ordnar sig på något vis...

Att ha det gott sa...

Vilken klok son du har
lyd hans råd

Camillas dagar sa...

Jag har också varit med om såna personer på en tidigare arbetsplats. Riktig vuxenmobbing. Mig tålde de inte för att jag var ung, ambitiös och tyckte att jobbet var det roligaste som fanns - medan de själva hade jobbat sig trötta ett 20-tal år. Ändå är jag en ganska försynt person, inte någon som tar plats eller vill vara duktig...
Stå på dig och håll huvudet högt! Själv fick jag inte heller någon hjälp av chefen, som inte vågade lägga sig i...

anna sa...

vad är det för jäkla barnsligheter på en arbetsplats? allavrligt talat, och vad har du för mesig chef, som inte tar tag i situationen och talar om hur reglerna är på en arbetsplats? Nej Molly, sån skit ska man inte ta, var iskall och ge sakliga argument tillbaka på alla påhopp, hade något vrålat håll käften till mig på jobbet, hade jag bara hånlett och sagt, ja det var ju moget sagt på en arbetsplats, precis sån´t språk man bör använda. Det är svårt men försök håll dig iskall nästa gång, så kommer personen snart att bryta ihop, det gör dom såna där hetsporrar, förr eller senare, för inombords är det kaos hos dom.

Marie sa...

Som sagt, man behöver inte tycka om alla, men att på arbetsplatser eller skolor inte visa respekt för varandra ändå är inte acceptabelt. Att säga ifrån att du inte accepterar beteendet är det enda du kan göra.

Sedan är det så att som chef bör man först försöka få personerna att lösa problemet sinsemellan, sedan som lyssnande partner i samtal och därefter ta steget till samtal med var och en och verka för en lösning som fungerar. Det är väl det steget ni står inför nu uppenbarligen.

Nina - Glamourmamma sa...

Fy, stackars dig :-( Skickar styrkekramar till dig!

Lisa sa...

Låter som att du hanterat situationen på ett både klartänkt och värdigt sätt. Som någon skrev tidigare så är det inte du som tappat fattningen och bett en kollega att "hålla käften", och du är inte den som borde må dåligt över det inträffade. Förstår dock att det kan kännas olustigt. Kramar till dig!

Mrs J sa...

Vilken skitstövel! Man måste säga ifrån. Som Fliselin också skrev; försök sätta fingret på exakt vad personen gör inför hela arbetsgruppen! Ifrågasätt hur personen bemöter dig på ett lugnt sätt och låt denne svara för sig inför allihopa. Mycket svårare för denne att fortsätta med ett dåligt beteende som redan lyfts fram och uppmärksammats av alla.

sara sa...

Fy! Arg jag blev när jag läste detta. Klart att man i din situation reagerar med att bli ledsen. Och att inte chefen står upp och gör något åt saken...

Orkar du tycker jag att du i enrum ska konfrontera den här personen. Bit ihop, samla kraft innan. Försök att inte visa dig ledsen utåt, inte heller arg. Var lugn och koncis så borde det få effekt. Då visar du ännu tydligare att ingen kan stampa på dig, att det är du som är den "vuxne" och att den andra felar groft. Försök ta reda på varför. Be också att få samtal med chefen, alla ni tre tillsammans.
Det ska inte vara på det här viset någonstans. Aldrig.
Önskar stort lycka till - kram.

Marikka sa...

Det är hon/han som beter sig mycket dåligt/oprofessionellt, inte du. Du borde kanske skriva ner alla enskilda händelse för att ha "mera på fötterna", och sedan kräva att arbetsledningen tar tag i saken. Annars kan ord stå mot ord eftersom kollegor sällan "vill lägga sig i" i rädsla för att bli indragna.

Har du läst "Härskarteknik" av Elaine Bergqvist? Där finns det många bra tips även om det inte hjälper mot själva grundproblemet, den där personens beteende, förstås.

Stå på dig. Du har betett dig bra och korrekt.

elisabet sa...

Du kan ju i alla fall känna dig stolt över att du gjorde rätt men jag vet precis hur det är, tyvärr finns det ju nästan alltid någon på arbetsplatsen som gör livet surt för en, är så trött på all sådan skit att jag nog blir egenföretagare framöver så man slipper dåliga chefer och småpåvar!

Käthe sa...

Fy för idioter, och det märks tydligt att chefen inte är lämplig som chef. Om du orkar, gå vidare till nästa chef. Så gjorde jag vid ett tillfälle. Eller anmäl det till facket om du är med, för detta är inte tolererbart. KRAAAAM!