måndag 4 maj 2009

Dödergök

Bild från Bokus



Boken Dödergök är en fristående fortsättning på Smuts av Katarina Wennstam, som tidigare varit kriminalreporter på SVT.
Två parallella historier utspelar sig i denna berättelse; dels den med Maria och Tobias som finner sitt drömhus i det lugna radhusområdet i en förort utanför Stockholm. Den andra berättar om den framgångsrika åklagaren Madeleine som brottas med att hinna med sin karriär och sin revolterande tonårsdotter som hungrar efter uppmärksamhet.
I drömhuset visar det sig att en ung kvinna omkommit, en kvinna som under många år blivit svårt misshandlad av sin man, polisman till yrket.
Madeleine nästlas in i ett mordfall som visar sig ha kopplingar till hedersvåld vilket kräver all hennes uppmärksamhet.
En spännande och aktuell samhällskildring av dagens Sverige som Wennstam förmedlar så bra.
Begreppet dödergök syftar här på ordspråket: Norrgök är sorggök, östergök är tröstergök, södergök är dödergök, västergök är bästergök. ... Maria hör i gryningen ,då hon ligger sömnlös, göken gala i söder...
Molly ger den MMMM/5

4 kommentarer:

Miss M sa...

ÅH, ett hett boktisps =) Love IT! Den ska inköpas =)

IngelaMollly sa...

Miss M: Kul att du uppskattar det =) Du kan alltid låna på biblioteket också ;-)

Sara sa...

Oj, läsnörd som jag är blir alldeles till mig. Läska mig inte med en massa skönlitterärt när jag inte hinner ;)

Jag hittade två av sju böcker på biblioteket - resterande hittar jag inte ens på bokus, adlibris och liknande - hjälp :/

IngelaMollly sa...

Sara: Förlåt, det var inte meningen att fresta dig ;-) Testa anslagstavlor etc. många studenter som vill sälja sin ¨gamla¨ studielitteratur.