lördag 23 maj 2009

Filmer

Bild från tv.nu

Jag tycker mycket om att titta på filmer och att läsa böcker, det är mitt sätt att varva ned, få ett gott skratt eller att gråta ut när jag känner för det. En form av verklighetsflykt kan man säga. Just nu är det intensivt på jobbet, studenten och semestern; många saker som ska klaffa på kort tid. Under sådana perioder är det extra viktigt för mig att få titta på film eller sjunka in i en riktigt bra bok. Igår hamnade jag vid filmen Bara en dag med Ethan Hawke och Julie Delpy. Jag har sett den förut och tycker den är så underbar. Det är fortsättningen på Bara en natt där man trodde att paret aldrig skulle ses igen vilket de alltså gör nio år senare i Paris. Den är så vacker och sorglig och... naturligtvis satt jag och småsnyftade. Monsieur A tyckte de pratade alldeles för mycket vilket jag tyckte gjorde hela filmen; deras kommunikation och det underliggande, vad de verkligen ville säga varandra. Tänk att man kan vara så olika! Kommer åter igen att tänka på den gamla boktiteln Män är från Mars, kvinnor är från Venus ;-)
Ikväll kommer Fantomen från operan på tv, en av de vackraste historier jag har läst, jag kan lova en underbar läsupplevelse i historisk miljö! Naturligtvis är det också en upplevelse att titta på den.
Jag vill bara passa på att tacka er - ni vet vilka ni är - för era otroligt snälla kommentarer! Jag blir nästan lite generad, men oerhört glad! Tack ni gulliga! =)

11 kommentarer:

Camilla sa...

Jag är också en person som har svårt att varva ner (eller kanske inte men jag gör det inte när jag behöver göra det). Jag har upptäckt talböcker, så avslappnande. Någon dag per vecka brukar jag jobba i Oskarshamn och då blir det 5 timmar själv i bilen. Första gången tyckte jag det var supertrist och jätte stressigt, jag kunde ju inte jobba! Men sen när jag hittade en aux kontakt i bilen och kabeln till min Ipod så går det hur bra som helst. Jag glömmer allt och bara lyssnar, helt avslappnad när jag kommer fram. Fast de arbetsdagarna dagarna börjar runt 6,30 och brukar slutan ungefär 19,30 så är jag helt lugn och inte alls trött

Mrs J sa...

Har svarat dig om den där statistikprylen! Igår hyrde vi "Allt flyter" och såg på allihopa, även svärisarna. Hyfsat kul film för alla åldrar faktiskt. "Fantomen på operan" gillar jag med!

Att ha det gott sa...

Jag älskar också att läsa
tyvärr somnar jag när jag ska se film
Även om jag sett fram emot det

Sara sa...

Det där är så klockrent. Håller på att läsa kursen kommunikation och samtalsmetodik. Hade ett föredrag om genus och det stämmer, att män och kvinnor inte samtalar lika. Fast mer på grund av stereotypa fördomar om könen, inte för att vi verkligen är så olika.
Lustigt det där, att vi skapar olikheten. Lustigt, eller läskigt.

anna sa...

tack för tipsen har inte läst/sett någon, jag gillar mest att läsa, när det kommer till film är jag rätt kräsen, jag gillar mycket svåra filmer, helst franska och italienska. Men jag är en riktig bokmal, men det är väl du med! Jag skulle inte kunna leva utan böcker.ha ne bra kväll!

IngelaMollly sa...

Camilla: Ja det där tror jag är jättebra! Utlånen av talböcker på biblioteken är de som ökar mest och på sommaren är ljudbokshyllorna helt tomma ;-)

Mrs J: Tack! har kollat in men fattar inte riktigt; är det på min egen blogg jag lägger in gadgeten? jag skulle jättegärna se den också =)

Att ha det gott: Ja tyvärr är det ofta så, det gäller att det är något riktigt riktigt bra då så man inte somnar ;-)

Sara: Så kul! Skulle gärna läsa en sådan kurs, kommunikation är ett av de mest roligaste och intressantaste ämnena för mig. Ja, det är verkligen otäckt hur vi medverkar till att skapa våra fördomar;-)

Anna: Ja det stämmer, jag är både bok- och filmmal fast jag är allätare vad gäller båda det handlar mycket om dagsform. ha det riktigt bra du med =)

Anonym sa...

Detta har varken med kläder, bäcker eller film att göra men jag garanterar att det är MUSIK ! Tänkte direkt på dig när jag fick denna länken för du är ju tonårsmamma har jag förstått - lyssna och njuuut !
http://botkyrkabibliotek.wordpress.com/2009/02/09/the-mom-song/

Anonym sa...

http://botkyrkabibliotek.wordpress.com/2009/02/09/the-mom-song/


Nu blev det rätt länk ;-) !

IngelaMollly sa...

Anonym: Tack, jag älskar tips! =) Det behöver inte alls ha med det att göra som jag skriver, uppskattar det mycket! =) Tyvärr gick det inte att se klippet längre för någon upphovsrättstvist, tyvärr ;-(

Anonym sa...

Denna länken är inte skyddad

http://www.youtube.com/watch?v=eIRkNK8xEHo

IngelaMollly sa...

Anonym: tack =) Jättekul att se, stämmer faktiskt en hel del... med glimten i ögat förstås ;-)