måndag 27 juli 2009

Konsten att vara ledig....



Bild från Gina tricot

Måndag idag och en bra start på veckan för mig i alla fall; jag har haft sovmorgon, ätit en god frukost och myser nu med min lilla Ronja. Jag tar lite mjukstart på ledigheten idag, måste betala räkningar och lite andra måsten. Undrar just om jag kan hålla mig från sta'n är så nyfiken på en tunn cardigan jag sett på Gina tricot, läcker modell som ser oerhört skön ut så jag vill gärna klämma och känna lite på den.
Monsieur A var ¨tvungen¨ att jobba idag vilket han inte ¨vågade¨ berätta för mig förrän igår kväll när vi var bortbjudna, han är inte dum han ;-) Vi har haft häftiga diskussioner i sommar med vänner och bekanta om att få vara ledig när man är ledig. Det är olika förutsättningar beroende på vad man har för position, var man jobbar osv. Kan tänka mig att man aldrig riktigt kan ta ledigt när man är egen företagare... Men jag anser ändå att det är oerhört viktigt att man få ha sin semester för sin egen skull men också för familjens skull.Vad tycker ni?

10 kommentarer:

Znogge sa...

Visst är semestern viktig! Min svärfar hade eget företag och det blev mycket jobb när det inte skulle vara så. Tyvärr...

Natascha sa...

Det finns ju t.o.m forsknings som säger hur viktigt det är med några veckors sammanhängande semester. Men det kan nog vara svårt att få ihop det om man har ett eget företag.

sara sa...

Sv: Tack snälla för de värmande orden... ska bara ta in det och inse att jag faktiskt är lite klok ändå ;) Så svårt att inse att jag faktiskt sitter på kunskap. Strävar alltid efter att lära mig, kunna mer... är väl bra iof, men jag måste tro mer på mig själv också.

Så sant, som egen företagare är det säkert svårt att vara riktigt ledig, men det är viktigt. Inte minst för stressnivån och relationen till familj och nära. Den ska vårdas.
Hoppas ändå ni får njuta riktigt väl.
Ha det gott. Kram.

Miss M sa...

Det är något jag och Mr H också tvistar om, för han har nämligen tagit på sig jour denna sista semesterveckan, han kan liksom aldrig säga nej =/ fast det är ju tyvärr så olika med de jobb man har. men klart jag tycker man ska ta hänsyn till sin familj =)

Lisa sa...

Är uppvuxen med en pappa som är egenföretagare, och har genom åren märkt hur svårt (för att inte säga omöjligt) det är för honom att vara helt ledig på semestern eller någon annan gång. Konstigt, eller turligt, nog verkar han vara funtad så att han njuter av att alltid ha åtminstone ett järn i elden :) Vi som utgör den övriga familjen tjatar på honom om att stänga av telefonen och himlar med ögonen när han tar jobbsamtal på semestern, men samtidigt inser jag ju att det förmodligen är en nödvändighet. Svårt det där. Från det ena till det andra: Den där fina sjalen från pieces, visst hade du sett den i verkligheten? Hur verkade kvalitèn och vilken form hade den? Kram på dig!

Erika sa...

Jag tror också att det är viktigt att koppla bort arbetet på semestern och ha en samanhängande ledighet.
Min sambo är också dålig på att koppla bort jobbet. Jag har sagt åt honom flera gånger att låta bli att kolla jobbmejl och att stänga av jobbtelefonen men lyssnar han? Nope.

Käthe sa...

Den heter ju Katie så jag tyckte jag hade rätt att köpa den. Köpte en svart idag faktiskt. :)

Visst är det underbart med semester! :) Nästa år ska jag försöka få till en veckas semester. Jag har full förståelse för din man i det här fallet. *hihi*

Eva Agnes sa...

Visst är det betydelsefullt med semster tillsammans. Men i dagens samhälle finns inga sådana lagar längre.
Svårt att vara människa under sådana förutsättningar.
Själv är jag oerhört tacksam för att jag inte längre är ute i arbetslivet.

Musik!! Ja!! Härligt att den finns.
Kramar Mammi

Mrs J sa...

Maken gör så där ideligen med jobbet. Måste bara fixa en liten sak på fredag kväll/under helgen/innan stranden. Jag blir galen på att han aldrig är ledig på riktigt. Och alla desa jäkla jobbsamtal till mobilen, mitt i middagen eller mitt på stranden.

IngelaMollly sa...

Znogge: Ja visst är den men kanske inte så lätt speciellt när man är egen företagare...

Natascha: Precis, det är därför jag blivit så upprörd i våra diskussioner, jag är ju hälsoombud på mitt jobb...men kanske inte alltid så lätt nej.

Sara: Lova att ta in det, du är så klok och helskärpt tjejen! =)
Visst är det viktigt med gemensam ledighet för att rå om varandra och framför allt sig själv och tack =)

Miss M: Typiskt karlar kanske ? ;-) Det är trots allt viktigt men kanske svårt att jämföra och så har man väl olika ¨toleransnivå¨...?

Lisa: Ja då har du ju fått känna av det på nära håll. Min styvpappa var också egenföretagare så jag såg en del av det också fast på den tiden fanns varken datorn eller mobiltelefonen...;-)
Sjalen är i akryl men den kändes skön formen är trekantig om jag minns rätt, titta in på Mandels sida där du hittar den på flera bilder.

Erika: Visst är det viktigt och varför lyssnar inte våra män på oss, vi är ju så kloka? ;-)

Käthe: Klart att du skulle ha en sådan, velar också om jag skulle tagit svart...
Ja, jag förstår att du förstår min man ;-)

Eva Agnes: Ja, det är ett tufft samhälle vi lever i nu...och jag förstår att du tycker det är skönt att slippa.

Mrs J: Ja visst blir man tokig, vi fick till och med stanna på autobahn och vänta lääänge på ett ¨viktigt¨samtal. ;-)