tisdag 14 juli 2009

Magiska Harry

Bild från Tiden förlag
I morgon - den 15 juli - är det filmpremiär för den 6: e delen av Harry Potter och Halvblodsprinsen, Yes! =) Någon av er som ska se den? Jag ska definitivt gå och se den med sonen H som gillar Potter lika mycket som jag. Vet inte om jag tar premiärdagen men garanterat snart i alla fall. Jag minns såväl när första delen - Harry Potter och den vises sten - släpptes och nästintill kultförklarades, då gick mina söner på lågstadiet och vi läste den varje kväll innan de skulle somna...det var en magisk stund med mina älskade söner som jag plockar fram med jämna mellanrum. Fru Rowling blev ju miljonärska på dessa succeér ganska häftigt med tanke på att hon satt och filade på första delen på ett café med sitt barn i vagn och fattig som en kyrkråtta. ;-)
Det är lustigt det där med fantasyböcker; jag älskade att läsa Narnia-böckerna, Star-Wars m.m som liten. Nuförtiden blir jag trött av att läsa fantasy och ger oftast upp på första sidan med den obligatoriska kartan över världen, riket eller vad det nu är som boken handlar om. Men Potter gillar jag och kolla bara in så bra det har gått för Hermione=Emma Watson in real life.

7 kommentarer:

Att ha det gott sa...

När första filmen dök upp
var det väldiga diskussioner bland våra bekante De kristna
De flesta var negativa
Vi bestämde oss för att låta våra ungar att se filmerna
Nu är dotter i Jönköping med två kompisar Den ene är helt Harry Potter galen
De skulle försöka se den där

Pia Wester sa...

Ska definitivt se den med hela familjen!

Fliselin sa...

Tack snälla Molly för boken Sommardöden av Mons Kallentoft. Har läst den han skrev innan, Midvinterblot, den var lite suggestiv, bra språk och spännande. Tack också för ett ljuvligt halsband av vita pärlor! hur visste du att jag nästan alltid väljer vitt?!! Urfint!

Natascha sa...

Jag älskar både böckerna och filmerna. Så jag ska absolut se filmen!

elisabet sa...

Jag måste erkänna att jag tappade intresset någonstans vid bok tre men det är nog mest för att jag tycker Quidditchmatcherna är så otroligt outhärdliga att ta sig igenom. Men jag ska absolut se filmen, hoppas ni tycker om den! Svar; Jag har inte sett fiolmen än men vill gärna.

Omentjej sa...

Självklart ska jag se den! Det är en högtidsstund att se Harry Potter. Jag har nog läst alla delar minst två gånger. Jag är inte så mkt för fantasyböcker annars, men Tolkien, Lewis och Rowling har skapat sådana fantastiska världar att jag bara vill besöka dem igen och igen!

IngelaMollly sa...

Att ha det gott: Ja, fick berättat det för mig av Svenska kyrkan som vi samarbetade med i 2 år då vi hade Harry Potter convent på biblioteket. Jag tycker det var ett bra beslut ni tog =)

Free Fashion Pia: Det gör du helt rätt i =)

Fliselin: Åh vad roligt att jag lyckades få in en sådan fullträff! =)

Natascha: Vad roligt! Jag med =)

Elisabet: Det kan jag förstå, lite liknande för mig faktiskt men jag rekommenderar dig att försöka se dem om du är sugen. =)

Emma: Precis samma för mig där =)