lördag 11 juli 2009

Lördag och barnbokstips

Bild från Piratförlaget
Härliga lördag och solen skiner än så länge utanför fönstret....en jobbdag kvar och i morgon ska jag försöka med konsten att inte göra någonting förutom att slappa, läsa och ha det gött =)
Jag har förstått att många av er läser Jo Nesbös (obs! norskt ö) i sommar, jag har själv inte hunnit läsa någon av dem men är väldigt nyfiken på dem.
Jag vill passa på och tipsa er om att han även skrivit en barnbok som har den roliga titeln: Doktor Proktors pruttpulver - en ruskigt rolig berättelse. Den handlar om professorn Doktor proktor som försöker uppfinna ett pulver mot hösnuva och så visar det sig att han istället uppfunnit ett pruttpulver. En spännande och rolig högläsnings- och läsa själv-bok.
Nu är jag väldigt nyfiken på att veta vilken ni tycker är den bästa barnboken som ni har läst, antingen själva eller för era barn? Jag lottar ut en barnbok bland er som kommenterar, glöm inte att ange barnets ålder.

10 kommentarer:

Miss M sa...

Åh, den måste jag se till att läsa för Elina =). Jag tycker böcker är jätteviktiga och att det är livsviktigt att läsa för sina barn, eller berätta historier. De triggar igång både deras fantasi och deras berättarförmåga =). Jag som många andra älskar Astrid Lindgren, och just nu återupplever jag Pippis alla äventyr med min lilla Fina Elina (guddotter). Jag slutar aldrig fashineras utav Astrids berättarglädje och talang att fånga sina läsare =)

Ha en bra dag Molls =)

Fliselin sa...

Den bok jag minns som den bästa från min egen barndom är Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Jag var ca 9-10 år sär jag läste den och sedan läste om och om igen. En bok som jag aldrig tröttnat på att läsa för mina barn är Hur gick det sedan? av Tove Jansson. Jag är inte säker på att mina barn skulle hålla med mig om dess förträfflighet men detta är en favorit ur ett vuxenperspektiv. Jag läste den också många gånger när jag var barn, tröttnade inte då heller.
Fortsatt trevlig helg!

Miss M sa...

Glömde, Elina är 4 år =)

Fliselin sa...

Ingen risk att jag vinner två gånger irad.... Men mina barn är 7 och 10 år gamla! Glömde också det i fg inlägg!

Emma sa...

Till Vildingarnas Land är min favorit. Det är en sån där magisk bok som man sugs in i. Jag har nog lånat den på bibblan hundra gånger under min uppväxt och efteråt. Tyvärr verkar den inte gå att få tag i längre, men ska släppas på nytt snart. Tydligen kommer det en film också!!
Mina barn är tre, fem och sju.

emma-maria sa...

Jag minns en bok som jag skrattade så mycket åt när jag läste så både fröken i fjärde klass började skratta och därefter hela klassen, till slut så satt alla och skrattade åt min bok Gusten Grodslukare! :-D
Jag vet inte om det är den bästa boken jag läst men det är definitivt ett bokminne som jag aldrig kommer att glömma!
Och skulle jag mot förmodan vinna så är min dotter 3 år!

Mrs J sa...

Jag som älskar böcker har svårt att välja. Favoriter bland bilderböcker är "Jamen Benny" och "Nämen Benny", genialt enkelt språk och suveränt tecknad.

Några kapitelböcker som barnen älskat är "Häxorna" av Roald Dahl och Jo Salmsons fantasyböcker om Salmandrarna. Såg att Salmson påbörjat en ny fantasyserie nu, så jag beställde de första två inför åttaåringens födelsedag.

Barnen är 6, snart 9, 11 och 14.

Joanna sa...

Oj, jag har många favoriter :)

En bokserie som jag upptäckte i höstas och som jag tyckte väldigt mycket om är böckerna om Sandvargen (av Åsa Lind). De läste jag för min klass (en etta).

Här hemma läser vi mest olika Kråke-böcker. Min dotters favorit är Kråke i mammas mage. Jag gillar att det är bra berättelser men att barnet även lär sig en massa av innehållet. Böckerna insprierar min dotter att lära sig och testa nya saker. T ex då vi läst Kråke målar och han i boken blandat färg. Det första hon ville göra nästa dag var att plocka fram färgerna och börja blanda... :)

Mina barn är 4 år resp 4 månader.

anna sa...

så spännande, min egen favorit är Dick Brunas böcker om Miffy Kanin, jag älsakr att dom är skrivna på vers. Nu är ju prinsessan lite för stor för dom, tyvärr, men ibland lånar jag dom ändå bara för att jag gillar att läsa vers!

Att ha det gott sa...

när vår äldsta dotter var liten Älskade hon boken Knubben det är jag det
Handlade om en hundvalp