torsdag 2 juli 2009

Venedig


Venedig är en helt underbart magisk stad. Det var andra omgången - i sommar - som jag besökte den häftiga stad som känns lite som en spökstad på ett positivt sätt. Många bra böcker utspelar sig här bl. a. de med kommissarie Brunetti av Donna Leon. Någon som har läst dem?
Jag tycker absolut att man ska komma in i staden via båt men också promenera igenom den. Gondolerna och taxibåtarna är hutlöst dyra men man kan också ta bussbåten till ett mer humanare pris. Någon gång vill jag absolut bo inne i Venedig och beta av ett område per dag. Än så länge har jag bara sett en bråkdel av denna stad; de mest turistattraktiva attraktionerna. På övre bilden sitter jag framför Suckarnas bro.
Någon mer än jag som är varm?

9 kommentarer:

Fliselin sa...

Hej igen! Jag har läst Leon men det var ett tag sedan nu, de är bra. Just nu plöjer jag deckarna av Jo Nesbo, har du läst ngn av dem? Värmen är otrolig ett par dagar till, sedan är det över för denna gång... Jag förstår dig ang invasionen i stan, låter olidligt. Ang utlandsarbete så är landet Belgien men det är tack och lov på idé stadiet just nu. Vi får mer info efter sommaren. Ser fram emot dler outfits.
Ha det bra, svett, svett ,svett

Miss M sa...

Jag älskarockså Venedig, det är en magisk stad, så romantisk och rik på historia =)

Jag svettas också bort *puh*

Att ha det gott sa...

Dit vill jag

Erika sa...

Venedig verkar vara en sevärd stad. Så coolt att bo sådär nära vattnet.
Men mindre roligt om vattnet stiger =)

IngelaMollly sa...

Fliselin: Tack för det positiva beskedet! =) Nej, jag har inte läst ngt av nesbo men hör till dem som ligger i min väntehög ;-) Tack för din förståelse och vad skönt att ni har lite ¨betänketid¨ du får fråga på om jag kan hjälpa dig med ngt på ¨vägen¨.

Miss M: Fattas bara annat, vi är ju själsfränder ;-) Undrar om vi svettas bort några kilon??? ;-)

att ha det gott: Mmm, du skulle gilla det =)

Erika: Precis! Och tänk vad jobbigt med alla turister...;-) Det är en underbar stad, helt klart sevärd =)

Natascha sa...

Märkligt, min kommentar har tydligen inte publicerats. Måste ha gjort något fel. Hur som helst...välkommen hem! Vilken härlig start på semestern du har haft. Har inte sett Venedig än men det står på min måstelista. Själv har jag ytterligare tre veckor till att jobba. Svårt med motivationen när det är så fantastiskt ute. jag tillhör den delen av befolkningen som njuter av värme och lider när det är kallt och fuktigt :-) ha en bra dag!

IngelaMollly sa...

Natascha: Tack =) Det var konstigt med kommentaren, hoppas det var en engångsföreteelse ;-)mmm, det har varit en härlig semester, nu börjar jag jobba på måndag igen men har lite kvar senare i sommar. Jag förstår att du verkligen längtar till din ledighet nu och hoppas att du ska få riktigt varmt och härligt då =)

Omentjej sa...

Hm, min kommentar försvann visst också, men den handlade delvis om att jag läst Leon och gillar de böckerna skarpt!! Jättemysiga!

IngelaMollly sa...

Emma: Ok =) Men vad konstigt att kommenterarna försvinner, undrar just vad det beror på?